Groenten & Fruit Actueel
||
Premium

‘Boer Zoekt Vrouw bevestigt vooroordelen’

Voor de twaalfde keer zet Boer Zoekt Vrouw de camera’s op de land- en tuinbouw. Een scheef beeld van contactgestoorde mannen op niet altijd even representatieve bedrijven? Of een gratis feelgood-campagne voor de mooiste bedrijfstak van Nederland?

Laatst geüpdatet:

Misschien wel de bekendste tuinder van BZV, Boer Geert promoot Groningse streekproducten. - Foto: Hans Banus

Misschien wel de bekendste tuinder van BZV, Boer Geert promoot Groningse streekproducten. – Foto: Hans Banus

Voor de twaalfde keer zet Boer Zoekt Vrouw de camera’s op de land- en tuinbouw. Een scheef beeld van contactgestoorde mannen op niet altijd even representatieve bedrijven? Of een gratis feelgood-campagne voor de mooiste bedrijfstak van Nederland?

Communicatiewetenschappers van de Radboud Universiteit Nijmegen onderzochten dit al in 2008 en kwamen tot de slotsom dat het kijken naar Boer Zoekt Vrouw (BZV) de vooroordelen over boeren en tuinders alleen maar versterkt. Het roemruchte reallife datingprogramma was toen pas aan zijn derde seizoen toe, maar al een fenomeen. Het onderzoek was overigens beperkt van omvang: van alle miljoenen televisiekijkers ondervroegen de Nijmeegse onderzoekers er maar 162. Desalniettemin lijkt me dat de conclusies toen en nu gewoon kloppen.

Mis geen enkel topverhaal van Groenten & Fruit

Dit Premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees.

Lees alle premium artikelen met eindeloze toegang

Speel beter in op jouw markt met actuele prijzen

Loop voorop in de sector met diepgaande inzichten

Beleef journalistiek van topniveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Jeroen Verheul

Jeroen Verheul

Ton van der Scheer

Ton van der Scheer

Stan Verstegen

Stan Verstegen

Peter Visser

Peter Visser

Abonneer vanaf €20 per maand

Wekelijks up-to-date

Twee keer per week gratis het laatste tuinbouwnieuws en inzichten in je inbox.

Sluit je aan bij meer dan 9.000 andere nieuwsbrieflezers