Als de afstand tot de maatschappij groter wordt, accepteert de burger minder van je. Daarom kun je maar beter actief uitleggen wie je bent en wat je doet. Knolselderijtelers Ted en Nicoline Vaalburg doen dat door ‘Boer Ted’ als merk naar voren te schuiven.
Elke boer en tuinder in Nederland kan zomaar ineens met een PR-probleem zitten. Waarbij besluitnemers bij de overheid of het bedrijfsleven niet weten wie je bent en wat je doet. En dat je dan over het hoofd wordt gezien en er geen rekening met je wordt gehouden.
Boeren en tuinders hebben collectief dat gevoel wel eens; genegeerd of ondergewaardeerd te worden door alles wat stedelijk is. Daartegen kan collectieve sector-PR in stelling worden gebracht. Maar aangezien er anno 2021 ook in de agrarische sector steeds minder collectief en coöperatief wordt geregeld, is het ook zo’n gek idee niet om als individueel bedrijf aan PR en publiciteit te doen.
‘Boer Ted’ als merk en strategie
Ted en Nicoline Vaalburg kwamen een kleine tien jaar geleden al tot die conclusie. De tijd om als anoniem teeltbedrijf een anoniem product de markt op te brengen, is geweest. Het resulteerde in ‘Boer Ted’ als merk en een strategie om mensen naar het bedrijf in het Noord-Hollandse Zuidschermer te laten komen om kennis te maken.
“Hoe nodig dat is en blijft, werd ons een paar jaar geleden nog eens duidelijk”, schetst Nicoline. “Onze gemeente Schermer werd toen opgeslokt door Alkmaar. Maar de gemiddelde Alkmaarder wist niets van wat hier allemaal gebeurt. Ook niet op het gemeentehuis. Ambtenaren kwamen aan met allerlei ideeën voor de polder: golfbanen, natte natuur. Alsof het hier leeg land is.”
Snert Event
Dus zetten de Vaalburgjes een tandje bij met hun in 2012 gestarte jaarlijkse Snert Event, inmiddels ook in heel Alkmaar bekend. Dat Snert Event is een knipoog naar het bekendste gerecht waar de Nederlander knolselderij voor wordt gebruikt. Boer Ted is namelijk min of meer synoniem aan knolselderij. Al een halve eeuw teelt familiebedrijf Vaalburg dit gewas, nu op zo’n 220 hectare, op percelen van de Noordzee tot aan het IJsselmeer.
Knolselderij relatief onbekend product
“Knolselderij is in Nederland behalve als ingrediënt voor snert een relatief onbekend product”, erkennen Ted en Nicoline in de aangenaam rommelige en ruime kantine op hun bedrijf midden in de weidse Schermer. Het is voorjaar, maar nog koud. Trek in snert is nog niet weggeëbd. “Maar in culinaire hoek is knolselderij het hele jaar door gewild. Iedere kok gebruikt het, op allerlei manieren. Dat willen we in het Snert Event voor het voetlicht brengen.”
De deelnemende koks koken snert, maar worden ook uitgedaagd om daarnaast nieuwe gerechten te maken met knolselderij, zoals knolselderijchips, rauwkostsalade met knolselderij, shoarma of pasta van knolselderij of een vegetarische rollade waarbij een hele knolselderij sudderend in de oven een smaaksensatie blijkt.
“Elke laatste zaterdag van januari met de laatste jaren zo’n 2.000 bezoekers. Alleen dit jaar helaas niet, de tiende editie kunnen we hopelijk in 2022 extra feestelijk maken.” Ook de rondleidingen en open dagen liggen nu al een tijdje stil vanwege corona.
Knolselderij staat in Duitsland bekend als bevorderend voor de ‘Manneskraft’ oftewel de potentie.
Directe verkoop geen hoofdzaak
Daar staat tegenover dat de coronacrisis leidde tot hernieuwde aandacht voor het platteland en de boeren met hun boerderijwinkels en groentestalletjes. Dat laatste kan voor een teeltbedrijf als van Ted en Nicoline Vaalburg niet echt hoofdzaak zijn of worden. Van het centrum van Alkmaar naar het erf van Boer Ted is het al gauw een half uur fietsen, zeker als je op het laatste kaarsrechte stuk door de polder tegenwind hebt. Met directe verkoop kan sowieso in de volumes van de grootste knolselderijteler van Nederland niet echt een deuk worden geslagen.
Positieve PR via Floriade
Overigens staan Nicoline en Ted wel degelijk soms op bijzondere locaties in een kraampje met hun knolselderij. Maar dan vooral met positieve PR als doel. “We deden bijvoorbeeld in 2012 mee aan de Floriade in Venlo. Daar stonden we in de Week van de Knolselderij in het Huis van de Smaak.” Dat leverde vooral veel enthousiasme op bij de Duitse bezoekers van de Floriade. In Duitsland is knolselderij, net als in heel Oost-Europa, volksvoedsel, legt Ted uit. “Het is daar bovendien bekend als bevorderend voor de ‘Manneskraft’ oftewel de potentie.”
Ook deed ‘Boer Ted’ mee aan de Grootste Groentekraam van Nederland op het Plein in Den Haag, georganiseerd door Albert Heijn. TV Noord-Holland kwam langs en het populaire Binnenstebuiten van KRO/NCRV. En zo nu en dan staan ze in de Landmarkt in Amsterdam-Noord. “Heel intensief, zo’n dagje, maar het geeft wel veel voldoening. Net als wanneer we groepen op ons bedrijf rondleiden: als mensen het verhaal achter de knolselderij horen zijn ze altijd verbaasd en verwonderd en gaan ze positief het erf weer af.”
40% biologisch
Dat verhaal wordt ook verteld op de onlangs vernieuwde website, op Facebook en op Instagram. Het gaat over milieubewust telen: 40% van de teelt is inmiddels biologisch, en het ‘gangbare’ product voldoet aan de eisen voor PlanetProof en het project Beter Eten van Albert Heijn.
“We werken met akkerrandenbeheer en vogelakkers, we hebben zonnepanelen, we zetten onze reststromen om in biogas en digestaat. En we verzorgen de bodem optimaal, ook voor een betere smaak en kwaliteit van het product. Of een knol met kunstgrepen is opgefokt, of bewust geteeld, dat merk je. De handel houdt het liefst de boel neutraal, maar als teler die zijn vak verstaat moet je dat juist niet willen. Lidl die een jaar of wat geleden met extra mrl-eisen kwam? Prima! Maak het maar moeilijk, dan kunnen we ons van onze concurrenten onderscheiden.”
Vaste afspraken over duurzaamheid
Voor het biologisch product doet Nicoline zelf de verkoop. Het gangbare product met duurzaamheidsplus gaat via handelsbedrijf Wagenaar in Hoogkarspel naar bijna alle Nederlandse supers. “Met Nederlandse afnemers kun je beter over duurzaamheid praten. Dat leidt tot vaste afspraken waarin je inspanningen worden gewaardeerd. Dat is wel een plus ten opzichte van de andere, iets grotere helft van onze gangbare productie die geëxporteerd wordt. Het meest binnen de EU, maar soms ook naar de VS, Japan en Korea.” Leuk, die verre klanten. Maar Ted en Nicoline houden het toch ook graag dichtbij.
Frituursnack Ovaalburger
Een apart hoofdstuk in het verhaal van Boer Ted én het verhaal wat je allemaal kunt met knolselderij is de Ovaalburger. Nicoline: “Als we op open dagen of met rondleidingen van groepen, van schoolklassen en biljartclubs tot aan managementteams op bedrijfsuitje, de mensen lekker hebben gemaakt, komt altijd de vraag naar recepten. Met een recept, voor een vegetarische burger, zijn we zelf aan de slag gegaan, zodat we hem ook kant-en-klaar hadden.” Ted kwam op een zogeheten ‘Trendtour’ van Greenport Noord-Holland een krokettenmaker tegen. Met zijn hulp kwam daar de Ovaalburger. Nu nog een product dat in kleine hoeveelheden gemaakt wordt, maar als er een supermarkt over de brug komt … “We waren een eind op weg met Deen, maar hoe dat nu verder gaat nu die formule verdwijnt …”
Boer Ted-lunchroom
Dichterbij nog dan de Noord-Hollandse Deen-supers zou de horecadroom van Boer Ted kunnen uitkomen. “Om álle ideeën met knolselderij die ons pad kruisen – van die burger en de snert tot aan taart en een knolselderij-saucijzenbroodje – uit te werken, zie ik een Boer Ted-lunchroom voor me. Een soort concept store, in het centrum van Alkmaar. Ik zíé het al voor me.”