Doorgaan naar artikel

‘Blijven nog wel even praten over eerlijke prijs’

Sla de verkiezingsprogramma’s er maar op na. Zo’n beetje elke partij vindt wel dat de boer en tuinder een eerlijke prijs voor zijn product moet krijgen. En tegelijkertijd houdt daar de consensus ook op, en belanden we – op zijn zachtst gezegd – op een Poolse landdag. De discussie wordt rommelig, rumoerig. Het begint al met de definitie. Want wat is dat: een eerlijke prijs?

Vraag het voorman Mark van den Oever van Farmers Defence Force (FDF), en hij zal een serieuze vergoeding voor kosten, kapitaal en arbeid willen. De actiegroep eist een evenredig deel van de prijs die Albert Heijn, Jumbo, Coop of Lidl beuren. Omdat dit prijzencircus ondoorzichtig is, lijkt het FDF eenvoudiger om 3% van de jaaromzet te vragen. De supermarktketen mag als ‘tegenprestatie’ het keurmerk Farmer Friendly voeren. Een nog op te richten coöperatie moet ervoor zorgen dat de becijferde € 1,2 miljard wordt verdeeld onder de deelnemende boeren en tuinders.

Farmer Friendly bestaat alleen nog op papier

Een reeks partijen, onder wie FDF, LTO Nederland, NFO spraken al twee keer over dit concept met koepelorganisatie CBL, supers Albert Heijn en Jumbo, Rabobank én met nog enkele bedrijven. Vergeet die 3%, is wel de teneur na afloop. Het nauwelijks uitgewerkte plan Farmer Friendly bestaat alleen nog op papier. CBL heeft zijn visie neergelegd in het document Verdienmodellen en waardering in de keten. De partijen praten hier verder over. FDF eist uiterlijk 2 april een alternatief model voor Farmer Friendly. Opmerkelijk genoeg ligt er al een tijdje een Wagenings onderzoek dat meldt dat geen enkele partij zich een onevenredig deel van de koek toe-eigent. Niemand gelooft dit.

‘Echte en eerlijke prijzen’

Ondertussen loopt er via de Topsectoren Tuinbouw en Agri&Food een traject over ‘Echte en eerlijke prijzen’. Let wel: hier is de échte prijs de prijs inclusief sociale en milieukosten. Organisatie True Price.org maakt zich voor dit laatste sterk. Het is een ingewikkelde verhaal met 31 indicatoren, denk aan onderhoud landschap, biodiversiteit. Als consument zou je daarvoor óók moeten betalen.

We blijven nog wel even praten

En dan hebben we het nog maar even niet over de Spaanse paprika, Marokkaanse tomaten of Egyptische boontjes. Hoe moet je dat dan in godsnaam taxeren? Ik denk dat we nog wel even blijven praten.

Bekijk meer

Share this

Jan vullings
Jan Vullings

hoofdredacteur

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin