Uitgezonderd het Verenigd Koninkrijk worden in Europa zeer weinig blauwe bessen gegeten.
Vaak wordt aangedragen dat blauwe bessen ronduit duur zijn, zeker in vergelijking met andere fruitsoorten. Dat is een schijnargument, betoogde commercieel manager Hans Liekens van de veredelingsbedrijf Fall Creek vorige week op de International soft Fruit Conference (ISFC) in Den Bosch.
Meeste blauwe bessen worden gegeten in het Verenigd Koninkrijk
1 op de 10 Europeanen eet blauwe bessen en deze actieve eters werken jaarlijks 1,7 kilo per persoon weg. Over alle Europeanen gerekend komt dat neer op een gemiddelde jaarlijkse consumptie van 0,17 kilo ofwel 170 gram. Alleen de Britten steken daar enigszins gunstig bij af met 45% en een consumptie per actieve Britse eter van 1,8 kilo per persoon. Dat brengt de gemiddelde jaarconsumptie per Brit (eters + niet-eters) op 0,86 kilo. Europees gezien is dat een mooie score, maar stelt weer niets voor in vergelijking met de VS: met 53% en een consumptie van 2,5 kilo blauwe bessen per actieve eter per jaar.
20.000 hectare erbij
Om de Europese behoefte te dekken, is in totaal 160.000 ton blauwe bessen nodig, rekende Liekens voor. Daarvan wordt nu 105.00 ton in Europa geteeld, de rest komt van elders. Maar stel dat het lukt om de consumptie in Europa op het Britse niveau te krijgen, zodat dus elke Europeaan gemiddeld 0,86 blauwe bessen per jaar zou eten? “Hoe mooi zou dat zijn en hoeveel meer productie in Europa is dan nodig.”
Een rekensom leert dat de Europese jaarbehoefte dan uitkomt op 645.000 ton, ofwel ruwweg 500.000 ton meer dan de huidige behoefte. Uitgaande van een productie van 25 ton/hectare, zou dat uitkomen op 20.000 hectare productieteelt extra. “Afgaande op de groeicijfers van andere zachtfruitsoorten, moet dat in 9 jaar wel lukken, aldus Liekens optimistisch. “Gezond eten is ‘in’ en blauwe bessen hebben het imago van een superfood.”
€ 10, € 15, € 20 per kilo
Maar blauwe bessen zijn behalve gezond, ook erg duur, met winkelprijzen van meer dan € 10 en soms van meer dan € 20. Dat maakt het lastig om effectief te concurreren. Maar dan is de vraag wat die concurrentieproducten zijn. Volgens Liekens zijn dat de ongezonde snacks als mars, snickers, chips en andere zoutjes, met een gemiddelde kiloprijs in de supermarkt van € 13,53 per kilo. “Er is bijna geen consument die zich daar druk om maakt’, aldus Liekens. “En waarom niet? Omdat die snacks overal verkrijgbaar zijn, aantrekkelijk verpakt en in een kwaliteit die constant is, overal en het hele jaar door. Pure verleiding. Met fruit is dat niet altijd het geval. Zorg dat dat wordt omgebogen, maak fruit sexy, en biedt het aan in ‘ongezonde’ omgevingen. Wijzend op het succes van fruit –en veggieverkooppunten op muziekfestivals: “het publiek propt zich de eerste paar dagen vol met pizza en friet, vervolgens slaat het schuldgevoel over dat ongezonde eten toe. Want gezond eten moet toch óók, mits het dan ook lekker is”.