De export van in Nederland geteelde blauwe bes nam de afgelopen jaren toe met de groei van het areaal. Het areaal bedroeg 585 hectare in 2012 en de export 1,3 miljoen kilo.
Er zit tussen leeftijdscategorieën of gezinssamenstellingen en tussen mannen en vrouwen geen verschil in populariteit van blauwe bes. Het areaal blauwe bes verdubbelde in de afgelopen vijf jaar ruim: van 280 hectare in 2007 naar 585 hectare in 2012. De export van in Nederland geteeld product bedroeg vorig jaar ruim 1,3 miljoen kilo. Hiervan ging ruim 40 procent (bijna 0,6 miljoen kilo) naar het Verenigd Koninkrijk. Duitsland was goed voor bijna 15 procent van de afzet, blijk uit cijfers van het Productschap Tuinbouw.
In Duitsland eet bijna een derde van de consumenten blauwe bessen als tussendoortje. In Nederland ligt dit percentage enkele punten hoger. In ons land verkiest bijna een kwart de vrucht als nagerecht bij het avondeten. Lunch en ontbijt scoren ieder bijna 20 procent. In Duitsland is de blauwe bes populairder bij het ontbijt (bijna 25 procent) en iets minder als nagerecht (ruim 20 procent). Consumenten eten ze jaarrond, maar de piek ligt in het derde kwartaal wat de kwalificatie ‘zomerfruit’ bevestigt.