Het Food Forward-programma van Rabobank brengt in elke regio mensen uit de voedselketen bij elkaar om samen op zoek te gaan naar duurzame voedseloplossingen. Dit leidt tot creatieve ideeën. Dit keer: Green BMC, dat het wereldwijd toegepaste Business Model Canvas een upgrade geeft.
Manon van der Ende, eigenaar van restaurant en evenementenorganisatiebureau Non in De Lier, zou het liefst het hele dak van haar pand vol leggen met zonnepanelen en het hele wagenpark elektrisch maken. “Maar ja”, zegt ze, “het moet financieel wel haalbaar zijn.”
Nieuwe balans
Het is een worsteling waarin haar mede-deelnemers aan de Rabo Food Forward Track zich maar al te goed herkennen. Hoewel ze allemaal in compleet verschillende sectoren van de voedselketen werkzaam zijn, zijn ze allemaal continu op zoek naar een balans tussen het gezonder maken van het bedrijf en het gezonder maken van de wereld om hen heen.
Verduurzaming
“De laatste jaren is er in het bedrijfsleven een grote slag gemaakt als het gaat om verduurzaming. Vrijwel alle bedrijven die ik ken, zeker ook in de voedingsindustrie, zijn actief bezig om hun onderneming groener te maken”, zegt Van der Ende, mede-initiatiefnemer van Green BMC, dat voortvloeide uit de Rabo Food Forward Track. “Het probleem is alleen dat we allemaal op ons eigen eilandje het wiel aan het uitvinden zijn. En dat is zonde.”
Business Model Canvas
In hun zoektocht naar manieren om bedrijven te verduurzamen op een manier die hun financiële positie niet schaadt, kwamen ze uit bij het Business Model Canvas. Dit is een bestaand model dat is ontwikkeld om op een eenvoudige manier visueel te maken hoe een bedrijf is opgebouwd en waar er voor die onderneming kansen liggen.
Tekst gaat door onder de video
Het Business Model Canvas bestaat uit negen bouwstenen: inkomstenstromen, kostenstructuur, key partners, key resources, kernactiviteiten, waardeproposities, klantrelaties, kanalen en klantsegmenten – en wordt wereldwijd toegepast bij organisaties in uiteenlopende sectoren.
“Tijdens de Food Forward Track is het idee ontstaan om het bestaande Business Model Canvas een upgrade te geven, zodat de ondernemer ‘gedwongen’ wordt om bij elke bouwsteen in kaart te brengen wat de situatie is op het vlak van verduurzaming. Aan de hand van een simpele vragenlijst kunnen wij als projectgroep vervolgens heel maken waar voor die onderneming de kansen liggen.”
Duurzaam en financieel gezond businessplan
Het doel van het project, inmiddels omgedoopt tot het Green Business Model Canvas, is om ondernemers te ondersteunen bij het opstellen van een duurzaam en financieel gezond businessplan. En daar houdt het niet op. Want door ervaringen en ‘cases’ te delen, wil de projectgroep ook weer andere ondernemers in de foodindustrie inspireren tot het zetten van die groene stappen die voor dat bedrijf financieel haalbaar zijn.
Website
Om dit plan te laten slagen, gaat de projectgroep na Food Forward aan de slag met de bouw van een website. Daarop kan de ondernemer nagaan hoe duurzaam zijn bedrijf is. De groep gaat tegelijkertijd ook actief op zoek naar ondernemers en adviseurs die willen onderzoeken wat deze tool voor hen kan betekenen in de ontwikkeling van duurzame bedrijfsmodellen. Van der Ende: “Met elkaar kunnen we die duurzame transitie versnellen. Daar ben ik van overtuigd.”
Green BMC
Food Forward Regio: Leiden-Haaglanden.
Initiatiefnemers: Manon van der Ende (eigenaar Non), Vanetka Agayn (eigenaar veganistische kaasmakerij Fervena), Laurens Bierens (oprichter Smart Farm Sensing)
Website: in ontwikkeling.
Meer weten over Food Forward? Kijk op www.rabobank.com/foodforward.