Doorgaan naar artikel

Bij fruit en tomaten kiest Duitse klant vaker koopjes

De Duitse verkoop van grote tomatensoorten groeit dit jaar zeven procent ten koste van fijnere soorten. Bij fruit is datzelfde beeld zichtbaar, maar is meer prijsgedreven.

Dat blijkt uit cijfers van bureau GfK die gepresenteerd zijn op het Deutsche Obst und Gemüse Kongress in Düsseldorf. De Duitse winkels verkopen 5 procent minder fijne tomaten en 7 procent meer grotere soorten. Bij tomaten is de verschuiving deels prijsgedreven. De grotere soorten zijn tot dusver bijna 4 procent goedkoper geprijsd, waar fijnere soorten 3,3 procent duurder werden. Dat leverde 5 procent minder verkopen fijne tomaten op en 7 procent meer van de forsere soorten.

Iets meer vertrouwen

Klanten zijn prijsgevoelig, verklaart directeur Ulrike Singer de verschuiving. Ze verwijst daarvoor naar het gebrek aan vertrouwen bij klanten. Toch lijkt de koopkracht voor een groot deel van de consumenten gerepareerd door loonstijgingen en mildere prijsstijgingen. Het vertrouwen van de consument is daardoor wel weer beter dan in 2022. Toch wees Singer er wel op dat 25 procent van de Duitse huishoudens aangeeft zich op dit moment niets extra’s te kunnen veroorloven.

Bij fruit daalt het volume zachtfruit dat winkels verkochten met 5,3 procent dit jaar tot augustus. Daar zit wel een prijsstijging van 10 procent achter. De volumedaling is daarmee niet zo fors. De hardfruitverkopen stegen 2,5 procent terwijl de prijzen 2,3 procent lager lagen de eerste zeven maanden van dit jaar.

Weer meer in acties verkocht

GfK signaleert verder dat steeds meer groenten en fruit in acties worden verkocht. Bijna 23 procent van het fruit is in acties gekocht. Dat was 20,4 procent in 2022. Bij groenten is dat 16,7 procent en was 14,0 procent in 2022.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin