De oplopende betalingstermijn van grootwinkelbedrijven aan leveranciers staat ter discussie. Zo wordt vanuit de toeleveranciers en overheden gestreefd naar een gedragscode voor de relatie retail en industrie.
Fabrikantenkoepel FNLI heeft een heldere termijn voor de betaling. Die mag niet langer zijn dan de houdbaarheid van een product. The Greenery is lid van de FNLI en schaart zich desgevraagd achter het standpunt van de branche-organisatie, maar wil niet reageren op specifieke klantenrelaties. Nu is negentig dagen een steeds gangbaarder termijn.
Eerder deze maand ontstond opwinding over een brief van Jumbo over verlenging van de betalingstermijn voor niet-handelsgoederen, maar die is niet gericht op AGF-handel, laat Jumbo weten.
Volgens retailkenner Gerard Rutte heeft Albert Heijn ook een betalingstermijn doorgevoerd van 90 dagen en is het te verwachten dat concurrenten dat ook doorvoeren. Het is niet duidelijk of dat het geval is. Jumbo wil niet reageren. Rutte noemt een betalingstermijn van 90 dagen ‘crimineel’. “Als leverancier ga je daarmee bank spelen voor een grootwinkelbedrijf. De dienstverlening van kleine bedrijven komt daarmee onder druk.” Volgens Rutte is het de kunst deze extra kosten door te berekenen in de kostprijsbepaling in de contractprijs.
Bron: Groenten & Fruit – Auteur: Jeroen Verheul