Doorgaan naar artikel

Bestedingen AGF in Nederland groeien beduidend

Consumenten hebben in de periode 2009 tot 2013 bijna 12 procent meer uitgegeven aan AGF.

De stijging van 11,6 procent voor aardappelen, groente en fruit  is hoger dan de stijging van de uitgaven aan zuivel (4,4 procent), brood (8,0 procent) en vlees- en vleeswaren (1,9 procent). Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De binnenlandse afzetmarkt voor AGF is gegroeid met 0,5 miljard euro in die jaren, zo blijkt uit de cijfers van CBS. De binnenlandse bestedingen groeiden van 4,6 naar 5,1 miljard euro.  De groei gaat in schokken. Zo was in 2011 geen groei zichtbaar, maar in 2012 groeiden de bestedingen opnieuw naar boven de 5 miljard euro.  Overigens wil de uitgavenstijging niet zeggen dat de consumptie stijgt. De prijsstijgingen spelen een rol en mogelijk een luxer assortiment zoals gesneden groente en salades en speciale aardappelen.

Wel naderen de uitgaven voor AGF de uitgaven voor vlees die nauwelijks groeien, mogelijk door de bewustere consument. De uitgaven voor deze categorie is nog altijd 5,8 miljard euro.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin