Bij import van groenten en fruit kan veel mis gaan met geschillen rond hoge factuurbedragen, bleek bij partijen blauwe bessen.
Nederland is Europees kampioen commissiehandel. Daarbij worden partijen groenten of fruit ingevoerd zonder contractprijs. De factuur kan dan pas worden opgemaakt als het product in Nederland verkocht is. Ook bij contracten waar afspraken wel op papier staan – en zelfs kiloprijzen zijn afgesproken – gaat het regelmatig mis tussen leverancier en importeur.
Bijvoorbeeld: Er wordt afgerekend in kilo’s en de lading verliest altijd gewicht tijdens transport. Gelden dan de kilo’s vóór of na transport? Ook de kwaliteit gaat tijdens de rit achteruit. Wat is hierover afgesproken? Of de sortering voldoet niet. Recent moest een Nederlandse importeur toch betalen voor ondermaatse Spaanse ijsbergsla, omdat op de factuur stond ‘free on truck’. Dan neemt de importeur alle risico’s over feitelijk. Dat gaat dan boven de bepalingen in de algemene voorwaarden. Gelukkig is veel vastgelegd in voorwaarden en verdragen en gaat heel veel handel vlekkeloos.
Servische bessenleverancier krijgt gelijk
Nog recenter is een zaak van blauwe bessen, waarvoor de Nederlandse importeur niet de hele factuur had betaald. De kilo’s klopten niet en de kwaliteit van de bessen was te wisselend. De importeur had extra sorteerkosten gemaakt om deze te kunnen verkopen en in totaal € 152.900 ingehouden. De Servische leverancier van blauwe bessen besloot naar de rechter te stappen in Nederland. Toen die uitspraak hem niet beviel, ging deze in hoger beroep. Bij die uitspraak kreeg de Servische bessenleverancier gelijk. De geleverde kilo’s waren wel minder dan afgesproken, maar het verschil bleef binnen de grens van 2 procent. Die grens wordt gebruikt voor het vochtverlies tijdens transport.
Gelijk klagen, anders vervalt deze
Belangrijker bij de afweging van de rechtbank was de manier waarop de importeur de klachten had afgehandeld. Het keuringsrapport was online niet in te zien door de leverancier. Daarnaast bracht de importeur zijn klacht steeds pas na een paar dagen over aan de bessenleverancier. Deze kon dan niet meer proberen een oplossing te vinden door bijvoorbeeld een andere koper te betrekken. Eén keer had de importeur zelf de mindere bessen doorverkocht. Het was dus mogelijk geweest voor de bessenleverancier om een andere koper te vinden, oordeelde de rechter. Alleen, dan had de importeur tijdig moeten klagen. Een klacht over een geleverde zending moet zo snel mogelijk na ontvangst worden ingediend. Bij versproduct is dat cruciaal om verhaal te halen bij je leverancier, bleek ook uit deze rechtszaak in hoger beroep.