De fusieveiling BelOrta wil ‘ernstig nadenken’ over de inzet van de verkoopinstrumenten veilklok en bemiddeling.
Die twee instrumenten moeten elkaar versterken. Voorheen had Mechelse Veilingen de focus op de klok en Coöbra was sterk in bemiddeling, maar volgens voorzitter Leo Baestaens is na de fusie nu afstemming nodig. “We moeten er ernstig over nadenken hoe we met verenigde slagkracht en een coöperatieve gedachte de markten kunnen benaderen. Via verschillende verkoopskanalen de producten verkopen kan immers nadelig zijn voor een correcte prijsvorming.”
Volgens commercieel directeur Jos van Dessel kan die marktbenadering per markt verschillen. “Je kunt niet de Scandinavische markt beleveren door te zeggen, ‘hier is de klok. Kijk maar’. We hebben die instrumenten en die moeten we gecoördineerd in de markt zetten.” Het gaat om producten die niet via Lava bemiddeld worden, stelt Van Dessel.
Volgens Van Dessel staat voor de zomer nog een vergadering gepland over de meerwaardetoeslag op een aantal producten met daarin een premie voor telers op de verkoopprijs. Of de maatregel werkt en wat de effecten zijn, wil Van Dessel nu nog niet zeggen.