Doorgaan naar artikel

BelOrta en The Greenery willen aanbod bundelen

The Greenery en BelOrta willen hun aanbod bundelen door de organisaties in een unie onder te brengen. Het internationaal bundelen van aanbod is een antwoord op het internationaal bundelen van inkoop, zoals Everest Fresh.

Vrijdagmiddag werd het personeel op de hoogte gesteld van de plannen om deze stap verder te onderzoeken. De gesprekken lopen al vanaf begin 2023, gelijktijdig met de gesprekken die FruitMasters startte met Veiling Hoogstraten.

Als The Greenery en BelOrta nu samen in een unie van producentenorganisaties gaan samenwerken, mogen ze veel meer samenwerken dan als concurrenten. Bijvoorbeeld op het gebied van prijsafstemming. Als er bundeling plaatsvindt, krijgt de unie een omzet van € 1,4 miljard. Het Belgische Greenyard heeft overigens een omzet van meer dan € 5 miljard in groenten en fruit, maar is een particulier beursgenoteerd bedrijf.

Grote verschillen tussen BelOrta en The Greenery

De Belgische en Nederlandse afzetorganisaties verschillen sterk. Directie en telers moeten stevige beslissingen nemen. Zo’n samenwerking heeft bijvoorbeeld grote consequenties voor de inzet van Europese gelden uit het SIG&F-fonds. Er moet dan voor een Nederlandse of Belgische aanvraag gekozen worden. Beide regelingen verschillen sterk. Ook op producteisen verschillen de organisaties flink. The Greenery vraagt telers deel te nemen aan On the Way to PlanetProof. BelOrta stelt andere eisen aan telers.

Voor The Greenery betekent de bundeling een meer zeker productaanbod. Tijdens het huidige natte voorjaar kan de afzetorganisatie haar vaste klanten als PLUS en Jumbo nu niet volledig voorzien, blijkt uit signalen van inkopers. Juist grote inkopers willen op dat vlak ontzorgd worden. Een samenwerking zal dan ook waarschijnlijk betekenen dat de veilingklok in België aan belang zal inleveren. Beide organisaties konden vrijdagmiddag niet reageren. The Greenery heeft 150 lid-telers over, BelOrta heeft er acht keer zoveel. Van die 1.200 BelOrta-telers zijn er 100 die hun bedrijf in Nederland hebben.

The Greenery wijzigde al structuur

The Greenery voerde dit jaar al een stevige structuurwijziging door, als voorbereiding op een samenwerking, zoals met BelOrta. Met een keuze voor één commerciële verkooporganisatie is de afzet grondig gestroomlijnd. Volgens directeur David Markowski werken de verschillende verkoopteams uit één productvoorraad. De splitsing tussen The Greenery Growers en The Greenery International (voorheen Retail) is daarmee opgeheven.

Die structuuraanpassing geldt ook voor de handelsbedrijven, waarvan de verkopers gaan meedraaien in nieuwe gespecialiseerde verkoopteams binnen die ene verkooporganisatie. Dat geldt overigens niet voor Wagenaar en E.D. vdBerg vanwege hun specialistische afzetkanalen.

De afzetorganisatie heeft teams samengesteld, gericht op kanalen en landen. Zo is een verkoopteam Retail Nederland actief naast een team Jumbo-Edeka-Everest groep. Daarnaast is er een verkoopteam Duitsland ingericht, een verkoopteam Handel en een team Bijkoop.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin