De maandag aangekondigde fusieplannen van fruitveiling Borgloon en de groentenveiling BelOrta uit Mechelen brengt aanzienlijke veranderingen tot stand op die afzetmarkt.
Analyse
De grootste coöperatieve veiling van Europa BelOrta krijgt nu een serieuze fruitpoot en wordt daarmee breder en groter dan veiling ZON en blijft, met een omzet van circa 400 miljoen euro, circa 50 miljoen euro kleiner dan The Greenery.
Ook op marketinggebied is er ontwikkeling. Directeur van Borgloon Jos Craemers maakte bekend dat het fruitmerk Eburon straks met het Belgische groentenmerk Flandria verkocht mag worden. Voor fruit is dat een ongekende kans, stelde hij. “Deuren gaan open voor Flandria, het is één van de bekendste merken waarop we mee kunnen liften.”
Ook betekent de fusie tussen de groente- en fruitveiling – door Craemers betiteld als Goliath en David – dat een fruitveilingfusie in de fruitregio rond Borgloon en Haspengouw er nu niet in zit. Er blijkt vooral een cultuurverschil verantwoordelijk voor het mislukken van samenwerkingsgesprekken met Belgische Fruitveiling en Haspengouw, al stelt Craemers dat de intentie voor een fruitfusie bij Borgloon nooit echt aanwezig was. Dat andere partijen dat wel zo interpreteerden, berust dan op verschil van inzicht, aldus Craemers. Borgloon gaat er vanuit dat – ondanks het mislukken van samenwerkingsgesprekken met de Belgische Fruitveiling – afspraken over simultaanveilen wel gewoon worden uitgevoerd. Beide partijen (en BelOrta) veilden al gezamenlijk het hard- en zachtfruit.
Met BelOrta openen zich ook nieuwe afzetkanalen voor Borgloon. BelOrta heeft een sterke positie naar grootwinkelbedrijven en had een beperkte verkoop van circa 10 miljoen kilo peren. Met deze fusie ontstaat een marktaandeel van 35 procent bij peren in België. Met het bemiddelingsapparaat van BelOrta zal ook meer fruit via deze verkoop gaan, al zal dat ondersteunend blijven aan de klok, verzekerde ook directielid Philip Fontaine van BelOrta.
BelOrta wil verder investeren in uitbreiding van de locatie Borgloon om zo de exportklanten voor de Duitse markt beter te bedienen met haar groente, maar dus ook het fruit. Want BelOrta zal buiten de Belgische markt niet haar exporteurs beconcurreren, verzekerde Fontaine.