De Braziliaanse markt is een potentiële grote afnemer van de Conference-peer.
Dat verwacht de Belgische Fruitveiling (BFV) bij de start van een verkooppromotie in São Paolo. De veiling BFV start hiermee een nationale campagne waarbij de Braziliaanse consumenten kunnen kennismaken met de Conference-peren.
De promotieactie wordt ondersteund door het Vlaamse promotiebureau VLAM dat daarvoor 3 jaar lang 80% van de kosten uit subsidie van de EU betaalt. Het programma in Brazilië is onderdeel van de “Taste of Europe” informatie- en promotiecampagne.
De focus van deze campagne ligt op proeverijen op de winkelvloer. Brazilianen moeten wennen aan de Conference-peer met roestkleurige schil. Ze eten gewoonlijk fruit met een glanzende schil.
Russische boycot
De BFV poogt sinds 2014 Belgische peren naar Brazilië te kunnen exporteren en zo de effecten van de Russische boycot te verminderen. Na een ontmoeting eind januari 2017 tussen de Belgische minister van Landbouw Willy Borsus, en de Braziliaanse minister van Landbouw, Blairo Maggi, kwam het dossier in een stroomversnelling.
Brazilië heeft zelf bijna geen perenproductie en importeert jaarlijks zo’n 200.000 ton. België exporteert momenteel slechts voor 150 miljoen euro landbouwproducten naar Brazilië, aldus VLAM.