De Duitse markt is de grootste consumentenmarkt van Europa. Veel ontwikkelingen komen op die markt af en weerklinken in de Nederlandse teelt.
Hoe houdt de Duitse markt zich onder alle grote ontwikkelingen? Bijvoorbeeld de kostenstijging in de Duitse teelt? Recent zei teeltkoepel BVEO dat een groot deel van de teelt dreigt te verdwijnen als de Duitse overheid plannen verder doorzet. Teeltvoorman Johannes Bliestle zei dat bij het bezoek van minister van landbouw Cem Özdemir aan het Duitse teeltgebied en eiland Reichenau. “We produceren ten opzichte van onze buurlanden gewoon te duur. Klanten zijn bereid 10 tot 15% meer te betalen voor Duits product, maar geen 30%.” Vooral het uitblijven van aantrekkelijker oogstregelingen voor het verhoogde minimumloon drukt zwaar op de bedrijven.
Druk op regionaal product
Op het Deutsche Obst und Gemüse Kongress in Dusseldorf, eind september, was die noodklok niet te horen. Er werden wel serieuze andere tendensen geschetst. Bij Duitse supermarkten en klanten is minder aandacht voor regionaal Duits product. De meerwaarde staat onder druk door lagere koopkracht. Uit cijfers van het Duitse marktonderzoeksbureau AMI blijkt dat supermarkten in hun advertenties minder aandacht besteden aan regionale merken. In 2018 draaide 38% van de reclames voor groente en fruit om regionale merken. Nu nog 25%.
Tegelijk werkt Duitsland aan nieuw beleid voor de voedseltransitie. Meer plantaardige consumptie en meer biologisch bieden ook wel weer kansen voor telers.
Exportaandeel terugwinnen
Voorlopig is er door de koopkrachtdaling dus sterke focus op scherpe prijzen door supermarkten. Levert dat meer kansen voor Nederland als leverancier van goedkoper basisproduct? Mogelijk volgt dat uit exportcijfers over 2023. In 2022 verloor Nederland juist exportaandeel in Duitsland door verminderde belichte teelt. Een andere opvallende trend: de goedkopere grove tomaten winnen voor het eerst sinds lange tijd weer terrein in Duitsland.
Meer aansluiting
Er zijn ook ontwikkelingen die mogelijk Nederland beter laat aansluiten bij de Duitse markt. Zo wil Stichting Milieukeur dat Duitse supermarkten On the Way to PlanetProof formeel gaan erkennen als keurmerk met bovenwettelijke milieueisen.
Ook op inkoopgebied lijken de grote Nederlandse keten Jumbo en het veel grotere Edeka samen te willen werken. De samenwerking geldt voor A-merken als Coca-Cola, maar het inkoopkantoor Everest van Edeka, waar Jumbo lid van wordt, levert ook groenten en fruit aan Picnic.