Doorgaan naar artikel

Bayer en ZON bouwen consortium kindergroente

Bayer gaat samen met ZON, supermarkt Jan Linders en kinderkookacademie Kokkerelli groenteconcepten voor kinderen in de markt zetten.

Komend voorjaar moeten onder de naam Kids Proef de eerste producten in het agf-schap van de supers van Jan Linders liggen. Het past in het streven van veredelaar Bayer Vegetable Seeds om de retail in binnen- en buitenland te bestoken met passende groenteconcepten.

“We hebben tot nu toe vooral gefocust op de teler”, bekent John Willems, directeur van Nunhems Netherlands bv, de naam waaronder Bayer de Nederlandse telers benadert. “Maar de macht in de keten verschuift steeds verder via de retailer naar de consument.” Het is volgens Willems dus beter om dáár uit te vinden waarnaar vraag is.

Snackgroentemerk Minigustos voor Duitse markt

Een innovatief product dat beter inspeelt op de behoefte van de hedendaagse consument is de kleine watermeloen, die zich laat eten als een appel. Bayer test deze uit samen met Engelse supermarkten. Op de Duitse markt zet Bayer het merk Minigustos voor snackgroenten in de markt, Als eerste speerpunt geldt een bij consumenten uitgeteste snackkomkommer, maar ook snackwortels en snacksla staan op het lijstje.

Kokkerelli leert kinderen groente eten

In Nederland is er het consortium dat zich met groente speciaal geschikt voor kinderen bezig houdt. Aan de basis van het consortium ligt de samenwerking die er sinds vorig jaar is tussen Bayer en Kokkerelli. Deze kinderkookacademie zet zich al enkele jaren vanuit de regio Venlo in om kinderen te interesseren voor groente. Via school komen kinderen voor smaak- en kooklessen naar Kokkerelli, gevestigd in Villa Flora op het voormalig Floriade-terrein. Daarvandaan gaan ze eerst bij de teler langs en met het daar eigenhandig geoogste verse spul gaan ze aan de slag.

“De ideeën die daaruit voortkomen zijn het waard om breder in de markt gezet te worden”, zegt Jos Tholen, regionaal key accountmanager van Bayer Vegetable Seeds. Tholen ziet het contact met de kinderen als een mooi voorbeeld van hoe het zaadbedrijf aan de bron, de consument dus, vraagt aan welke producten behoefte is.

‘Tot op gen-niveau interesse voor nieuw ras’

“Natuurlijk is belangrijk dat de teler het gewas goed moet kunnen telen. Tegelijkertijd vragen grote retailers bij zaadveredelaars naar gunstige consumenteneigenschappen van nieuwe rassen; zij willen daarover alles weten tot op gen-niveau.”

Tholen ziet in de samenwerking met Kokkerelli een concept dat verder uitgerold kan worden dan Limburg. “Jan Linders is aangesloten bij de Superunie. Dat kan al een opening zijn.”

De kinderen van kinderkookacademie Kokkerelli verzorgen een perslunch bij Bayer vegetable Seeds in Nunhem (L.). - Foto: Ton van der Scheer

De kinderen van kinderkookacademie Kokkerelli verzorgen een perslunch bij Bayer vegetable Seeds in Nunhem (L.). – Foto: Ton van der Scheer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin