Auga Group, Europa’s grootste producent van biologische voedsel, heeft een hybride trekker ontwikkeld die loopt op biomethaan, maar ook elektrisch kan worden aangedreven.
De Auga M1-trekker met vierwielaandrijving is uniek omdat hij twee belangrijke problemen oplost die tot nu toe hebben verhinderd dat dergelijke apparatuur professioneel gebruikt wordt. Ten eerste is dat het probleem van het tanken en ten tweede het zorgen voor een ononderbroken werking van de trekker gedurende de werkdag. Momenteel kunnen door biomethaan aangedreven trekkers slechts 2 tot 4 uur werken, omdat de gascilinders fysiek niet in de trekker passen. Telers hebben echter machines nodig die 12 uur of langer ononderbroken kunnen werken. Met de M1-tractor zegt Auga Group uit Litouwen deze problemen te hebben opgelost, meldt Future Farming.
Grotere biomethaangasflessen
Dankzij het gepatenteerde ontwerp van het bedrijf is de trekker geschikt voor grotere biomethaangasflessen. De Auga M1-trekker maakt gebruik van een hybride biomethaan-elektrisch brandstofsysteem. Wanneer de trekker draait, genereert een verbrandingsmotor aangedreven door biomethaan energie en geeft deze rechtstreeks door aan de elektromotoren die de wielen laten draaien.
Bij gebruik onder normale omstandigheden, waarbij geen hoog vermogen nodig is, slaat de trekker de opgewekte energie op in de accu‘s. Een dergelijk systeem verspilt geen energie bij lage belasting, gebruikt een relatief kleine, maar efficiënte motor en is in staat om een enorm vermogen te leveren wanneer dat nodig is. Zo kan de Auga M1-trekker een maximaal motorvermogen leveren van circa 400 pk. Met deze oplossingen kan de trekker volgens Auga tot 12 uur werken.
Vervanging van gaspatronen
Het tweede obstakel voor de wijdverbreide acceptatie van door biomethaan aangedreven trekkers is de onderontwikkelde infrastructuur van biomethaantankstations. De Auga-groep loste dit probleem op door snelle en gemakkelijke vervanging van gaspatronen aan te bieden. “Drie jaar geleden, toen we voor het eerst de wereldwijde emissies berekenden, zagen we dat maar liefst 30% daarvan afkomstig is van het gebruik van fossiele brandstoffen op agrarische bedrijven. Er waren gewoon geen oplossingen om dat te veranderen. Daarom hebben we het voortouw genomen bij het ontwikkelen van technologieën waarmee we een nieuwe standaard voor duurzame land- en tuinbouw kunnen creëren en de vervuiling in de hele voedselwaardeketen drastisch kunnen verminderen. Het eerste resultaat van dit werk is de M1 biomethaan en elektrische trekker”, zegt K. Juščius, algemeen directeur van Auga.
Volgens hem was de keuze voor biomethaan als alternatieve brandstof niet toevallig, het is een van de groenste soorten biobrandstof. Methaan omgezet in biomethaan, compenseert meer uitstoot per eenheid energie in de productie- en gebruikscyclus dan het uitstoot.