Doorgaan naar artikel

‘Asperge dreigt vergeten groente te worden’

Foodtrend-analist Anneke Ammerlaan gooide tijdens Exploring Bejo’s World de knuppel meteen in het hoenderhok: “Als het zo doorgaat is asperge over zeg twintig jaar een vergeten groente. De huidige consument van 65-plus sterft langzaam uit.” Dan is de vraag hoe jongeren te bereiken?

Hoe ziet de aspergewereld er over tien jaar uit? Dat was de vraag waar het om draaide bij een webinar over asperge tijdens het event Exploring Bejo’s World. Voor antwoorden op deze vraag had Bejo de Duitse teler Hinrich Niemann en zijn Nederlandse collega Willem van Gerven uitgenodigd. Daarnaast gaven foodtrend-analist Anneke Ammerlaan, productverkoper asperge van ZON fruit & vegetables Rick Mengers en Bejo-veredelaar John Theuws hun kijk op de toekomst.

Bij de jeugd moet een gerecht in pakweg 20 minuten op tafel staan, met maximaal vijf ingrediënten

De grootste uitdaging voor asperge zit duidelijk in de markt. Het is niet nieuw, maar het profiel van de huidige asperge-eter is iemand van 65-plus die op traditionele wijze met ham, eieren en een botersausje asperge eet. “Iedere asperge-etende 65-plusser die overlijdt, is een consument minder”, gaf Ammerlaan wat cynisch aan. “Je moet dus de jonge consument zien te bereiken.”

Daartoe lopen al initiatieven, zoals de reeds drie jaar lopende campagne The Queen is back van ZON, Teboza en The Greenery met ondersteuning van Bejo, maar er moet méér gebeuren.

Ammerlaan ziet wel mogelijkheden, zoals de potentie van Nederlandse groene asperge. “Die sluit goed aan bij de trends in eetgewoonten van jeugdigen. Je hoeft ze niet te schillen, het past bij makkelijk te bereiden en in populaire gerechten zoals pokébowls. Bij de jeugd moet een gerecht in pakweg 20 minuten op tafel staan, met maximaal vijf ingrediënten.”

Lees verder onder de foto‘s

Groene asperge sluit goed aan bij de trends in eetgewoonten van jongeren. Je hoeft ze niet te schillen en ze passen bij makkelijk te bereiden en populaire gerechten zoals pokébowls. - Foto: Canva/nata_vkusidey

Groene asperge sluit goed aan bij de trends in eetgewoonten van jongeren. Je hoeft ze niet te schillen en ze passen bij makkelijk te bereiden en populaire gerechten zoals pokébowls. – Foto: Canva/nata_vkusidey

Influencers

Ook eten jeugdigen minder vlees. “Asperge is nou juist een groente die als volledig vegetarische maaltijd prima een recept met vlees kan vervangen.” Sommigen zien daarbij mogelijkheden voor een combinatie van groen en wit, maar Ammerlaan ziet dat anders. “De textuur en de bereidingstijd verschillen, ik zie ze nog niet zo snel naast elkaar op mijn bord liggen.”

De filmpjes op YouTube over hoe je asperges moet schillen en koken, dragen volgens de foodtrend-analiste echter niet bij aan een goed imago. “Als je dat ziet, begin je er niet aan. Het moet meer convenience, meer de Asian Style.” Rick Mengers vult aan: “Vergeet ook niet de invloed van influencers. In de campagne The Queen is back spelen die een belangrijk rol. Als die een positief verhaal vertellen, heeft dat wel degelijk effect.”

Verschil in consumptie Noord-Zuid

In Nederland zit er tussen de consument beneden en boven de grote rivieren nog steeds een groot verschil in aspergeconsumptie. Ten zuiden daarvan liggen de traditionele teeltgebieden en associeert de consument asperge veel meer met ‘iets speciaals om van te genieten’, zeker als je het vers bij de teler gaat halen; een trend die vorig jaar door corona nog een stimulans kreeg.

De noordelijke consument komt vooral in de supermarkt of in de horeca met asperge in aanraking. Met name jongeren in stedelijke gebieden eten ze in een restaurant of bij hun ouders, maar bereiden ze niet zelf. Zo verliezen ze het contact met het product en dat moet met eenvoudige recepten te veranderen zijn, zodat ze ook thuis asperges op het menu gaan zetten. Een mogelijk kanaal om dit te veranderen zijn de leveranciers van, zeker onder jongere ouders met kinderen populaire, maaltijdboxen.

Start het seizoen met witte asperge en leg geleidelijk steeds meer, liefst Nederlandse, groene in het schap

Ammerlaan oppert nog een optie: “Start het seizoen met witte en leg geleidelijk steeds meer, liefst Nederlandse, groene in het schap. Daar heb je meer mogelijkheden mee en met twee maanden de focus alleen maar op wit is het verrassende er wel vanaf. Variatie in het aanbod leidt tot meer aandacht.”

In Duitsland zijn groene asperges al meer ingeburgerd, hoewel de markt daar ook overwegend wit is. In Duitsland zijn de geteelde groene rassen anthocyaanvrij. Dat heeft als voordeel dat ze als Duitse asperge herkenbaar zijn, omdat het uiterlijk afwijkt van geïmporteerde groene.

Groene asperges in een Nederlandse winkel. In Duitsland is deze groente al meer ingeburgerd. - Foto: Stan Verstegen

Groene asperges in een Nederlandse winkel. In Duitsland is deze groente al meer ingeburgerd. – Foto: Stan Verstegen

Smaak en kwaliteit

Ten slotte speelt smaak bij asperge zeker nog een rol. Van Gerven: “Wij verkopen alles aan huis of aan restaurants. Smaak is dan belangrijk en daarbij spelen rassenkeuze en grondsoort een belangrijke rol. Eerlijk is eerlijk, het ras Cumulus van Bejo is een smaakvolle asperge. We hebben er in de verkiezing van Lekkerste asperges van Brabant al eens een prijs mee gewonnen.”

Theuws vult aan: “In de veredeling zijn smaak en kwaliteit belangrijk aspecten voor Bejo. Je moet als teler zoveel mogelijk Klasse I kunnen oogsten en dat gedurende heel het seizoen. Daar valt nou eenmaal het meeste mee te verdienen.”

Rol supermarkten in presentatie en prijs

In de supermarkten speelt een goede presentatie en de versheid van het product nog een belangrijke rol voor de aankoop. Volgens Rick Mengers is daar de laatste jaren veel in verbeterd, omdat retailers asperges ook ontdekt hebben. Toch komt het nog steeds voor dat er uitgedroogde, niet ‘piepende’, asperge te vinden zijn en die leiden niet tot herhalingsaankopen. Hoewel minder duurzaam, zijn verpakte asperges toch het beste voor de houdbaarheid en de presentatie. Op deze wijze zijn ze ook geschild aan te bieden. Daarnaast speelt in de supermarkt de prijsstelling een rol. “Supermarkten gaan geen dure asperges in hun winkel leggen, dat verkoopt niet.”

Issues in de aspergeteelt

Over hoe de teelt er over tien jaar uitziet, waren aspergetelers Hinrich Niemann en Willem van Gerven het snel eens. Het toenemende probleem van arbeid en duurzaamheidseisen zijn bepalend. Goede verblijfsaccommodaties, goede betaling, zo goed mogelijke werkomstandigheden en automatisering/robotisering zijn wapens voor een beheersbaar arbeidsprobleem.

Duurzamer betekent minder chemie, hoewel Niemann dat niet per se aan elkaar gekoppeld vindt. Verder meer biodiversiteit. Niemann doet dat door bloemenvelden te zaaien en tussen zijn rijen op 2 meter zaait hij een 1 meter brede strook in met een mix aan groenbemesters. Ook moet de CO2-uitstoot per kilo asperge omlaag. Niemann meet sinds 2017 zijn CO2-uitstoot per kilo en die is sindsdien met 20% gedaald. Plastic is zeker in Duitsland nog een issue, het zal minimaal hergebruikt moeten worden.

Lees meer artikelen over asperge of bekijk actuele marktprijzen via GFactueel.nl/markt

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin