Het areaal Rubens neemt in Nederland snel af door een toename van vruchtboomkanker in de boomgaarden.
De verwachting is dat ook in de komende jaren het areaal nog verder terug zal lopen. Dat stelt Inova Fruit in een update voor het komende seizoen. Voor Junami en Wellant zijn wel campagnes opgezet. Rubens heeft het moeilijk, omdat het ras het ook moeilijk doet in het schap. Volgens Inova Fruit wordt er door de veilingen nog wel alles gedaan om de appels nog zo goed mogelijk te verkopen, en verwacht de organisatie dat de appel bij een groot aantal supermarkten nog wel in de schappen zal liggen. “Er belde net nog een consument die vroeg wanneer de Rubens weer op de markt komt, dus er is wel vraag”, zo laat de organisatie weten.
Na het ontmantelen van de Verkoop BV afgelopen seizoen is de verkoop van de fruitrassen geen taak meer van Inova Fruit.
Twee studenten van de HAS hebben in opdracht van Veiling Zaltbommel en The Greenery het afgelopen jaar onderzoek gedaan naar de wijze waarop Wellant beter in de markt kan worden gezet. Uit hun aanbevelingen kwam naar voren Wellant nog sterker als een ouderwets lekker ras met een nostalgische uitstraling moet worden vermarkt. Het nieuwe promotiemateriaal doet denken aan oma’s appel van vroeger. De afzet zal komend jaar naar verwachting voornamelijk lopen via Landwinkels en huisverkoop.
Bij het grootste Inova Fruitras Junami komt dit jaar opnieuw een reclamespot op nationale televisie.