In nauwe samenwerking met de tomatenbedrijven Schenkeveld en The Valley heeft bQurius het innovatieve softwareplatform MyWorq ontwikkeld. Het bestaat uit een app voor medewerkers en een dashboard voor teamleiders. Het platform sluit aan op het padregistratiesysteem.
De tuinbouw heeft rondom arbeid te maken met verschillende uitdagingen, zoals stijgende arbeidskosten en krappe arbeidsmarkt. De arbeid wordt duurder en met een krappe arbeidsmarkt willen telers de mensen langer vasthouden.
In zeven talen
“Om de arbeid te optimaliseren, hebben we het platform ontwikkeld”, zegt Bas Wenneker, productmanager van MyWorq. Het platform bestaat uit een app en een dashboard. “Het dashboard is om de teamleiders te ontzorgen. De app is voor de mensen die in de kas werken, zodat de vaste medewerkers, uitzendkrachten en scholieren daarmee worden bediend. Bovendien zijn in een teeltbedrijf mensen van verschillende leeftijden, achtergronden en talen aan het werk. Via de app is het makkelijker om met ze te communiceren en door nieuwsberichten in hun eigen taal op de hoogte en betrokken te houden bij het bedrijf.” Nieuwsberichten worden in het Nederlands geschreven en automatisch vertaald naar zeven talen: Engels, Russisch, Pools, Roemeens, Bulgaars, Turks en Oekraïens. Nieuwe talen zijn eenvoudig toe te voegen.
Eigen bonussysteem per locatie
Het dashboard biedt teamleiders overzicht en controle over de werkzaamheden. De app geeft medewerkers inzicht in het aantal gewerkte uren, hun werkprestaties en prestatiebonus. De productmanager: “Voordat we de app hadden, ontbrak de transparantie gewoon. Voorheen werden de prestaties van de medewerkers alleen in de kantine op een scherm getoond en niet direct bijgewerkt. Nu kunnen ze het altijd en overal via de app zien.”
Het bonussysteem is flexibel in te richten en iedere locatie van een bedrijf kan zijn eigen bonussysteem hebben. Per week worden bonusnormen ingesteld. “Bijvoorbeeld bij blad snijden van twee stuks bladeren per plant is de bonusstartnorm voor een bepaalde week 100 planten per uur”, zegt Tim Prins, locatiemanager The Valley. Hij heeft een voortrekkersrol voor MyWorq. “Elke 100 planten die een medewerker per uur meer doet, wordt in stappen van €0,25/uur extra beloond. Dus bij 200 meer € 0,50/uur extra loon; bij 300 €0,75/uur en bij 400 €1,00/uur. Zo belonen we hogere prestaties. De medewerkers kunnen het zelf op de app zien. De vier stappen hebben allemaal een andere kleur, waaraan ze in de werkpauze kunnen zien hoeveel bonus ze krijgen.”
Hogere beloning, lagere totale arbeidskosten
De locatiemanager: “Voor het berekenen van de prestatiebeloning bepalen we voor de oogstnorm vooraf per week hoeveel oogst we verwachten en voor de bladnorm hoeveel blaadjes de medewerkers moeten snijden. Daar hangen we de prestatiebonussen aan. Voor de locatie West Valley was in week 28 de startnorm voor de tomatenoogst 450 kilo per uur. Tussen 450 tot 470 kilo per uur krijgen ze €0,25 extra en tussen 470 tot 490 kilo per uur €0,50, en zo verder.”
Door het de prestatiebonussen zien we een verhoogde productiviteit. Onze mensen worden beter en eerlijker beloond
Prins kijkt bij het instellen van de wekelijkse bonusnorm naar de kostprijs en naar vorig jaar. “We willen het elk jaar weer een stapje beter doen, omdat sneller werken en een hogere norm voor minder arbeidskosten zorgt. Want als we het vergelijken met vorig jaar dan zaten we in week 28 85 kilo per uur hoger dan in 2023.” Volgens Prins zit hier een stuk stimulatie van de prestatieapp in, omdat de mensen er meer mee bezig zijn. Bovendien scheelt het twee tot drie knippers op de hele week. Dat is 120 uur arbeid minder. “Door het de prestatiebonussen zien we een verhoogde productiviteit. Onze mensen worden beter en eerlijker beloond. Door de hogere productiviteit doen we hetzelfde werk met minder mensen, waardoor de totale arbeidskosten juist lager zijn.”
Een druk op de knop
Tijdens het werk voeren de medewerkers het padnummer in het padregistratiesysteem in en dat communiceert met MyWorq. De locatiemanager: “De medewerkers zien in de app het aantal uren dat ze per dag hebben gewerkt en welke handelingen ze hebben gedaan. Als het niet klopt komen ze direct bij me en dan kijken we in het padregistratiesysteem na wat het moet zijn. Vaak is het zo dat de medewerker het padnummer niet heeft ingevuld of niet goed heeft ingevoerd. Het grote voordeel van de app is dat de medewerker ook direct inzicht heeft in de bonus. Ook daarover kunnen ze vragen stellen als het niet klopt. We hebben dat liever na een dag dan na een week. Voor ons is het een voordeel dat bijvoorbeeld op maandag met één druk op de knop alle uren uit het systeem rollen en we kunnen doorzetten naar het uitzendbureau.”
Naast het bonussysteem is er ook het scoreboardsysteem om te zien hoe medewerkers ten opzichte van anderen presteren. Prins “Dat is heel belangrijk bij scholieren, want ze willen beter scoren dan hun maatje.”
Checken of de bonus klopt
Tijdens het interview op het kantoor van bQurius in Schipluiden (Z.-H.), wordt er ingebeld vanaf de Schenkeveld locatie Schiphol in Rijsenhout (N.-H.). Op het beeldscherm verschijnen de gezichten van flex-coördinator Izabela Solga en uitzendkracht Corina Blindu. Izabela is een Poolse en bijna zes jaar werkzaam bij het tomatenbedrijf. Corina komt uit Moldavië en werkt al vijf jaar bij Schenkeveld. Omdat uw reporter geen Russisch spreekt, het ‘Engels’ voor de Oost-Europese landen, vertaalt Izabela de vragen aan en antwoorden van Corina. De uitzendkracht werkt nu ruim anderhalf jaar met de app: “Deze app is belangrijk geworden, omdat we nu zelf controle op de gewerkte uren hebben. We kunnen checken of het aantal uren en de bonus per dag klopt, die we op de salarisstrook van het uitzendbureau krijgen betaald.”
Blindu: “We hebben zelf in de hand wat we kunnen verdienen aan bonus. De app geeft aan wat en hoeveel dat is. Het belangrijkste hiervan is dat we kunnen inspelen op de te verdienen bonus. We kunnen lezen wat we moeten doen om welke bonus te halen. Wellicht een stapje harder werken om meer bonus te halen.”
Niet meer zonder app
Blindu: “Belangrijk is ook de informatie die binnen het bedrijf wordt verspreid. Zo krijgen we te lezen wat er speelt bijvoorbeeld rond feestdagen en hygiëne op het bedrijf.” De flex-coördinator vult aan: “De informatie is in hun eigen taal om miscommunicatie te voorkomen.”
De app heeft de mogelijkheid om andere medewerkers te zien. “Je kunt dus zien wie op 1, 2 en 3 staat. Dat vinden ze spannend, maar ook wel interessant. Want ze kunnen onderling concurreren en een beetje aan competitie doen. De app werkt ook verslavend; de medewerkers willen er graag op kijken en ze kunnen niet meer zonder.”
Zitten er ook nadelen aan de app? Solga: “Transparantie is goed, maar het kan ook lastig zijn als het vanwege een andere norm niet goed met elkaar is te vergelijken. Het behoeft soms wat extra toelichting, omdat verschillende medewerkers in een andere teeltfase werkzaam kunnen zijn.”
Alleen haalbare bonusnorm werkt
De uitzendkracht: “Zonder bonus of het inzicht dat we hebben, zou het niet interessant zijn om zo te werken. Het geeft wel een enorme motivatie en is wel aantrekkelijk, omdat we onszelf stimuleren om de bonus te halen.”
De flex-coördinator: “Of de bonus haalbaar is, is afhankelijk van de situatie van de teelt in de kas, iemands inzet en de ervaring van de medewerker. De normen zijn uitdagend, maar zeker niet onhaalbaar. Normen verschillen per handeling en verschillen ook voor medewerkers met meer jaren ervaring.”
Tevredenheid medewerkers meten
De app bevat ook een planner, waarin scholieren hun beschikbaarheid kunnen doorgeven. Wenneker: “Scholieren inplannen voor het werk is een drama. Je moet ze soms de hele dag achter de broek zitten om de werkplanning in te vullen. Vaak beslissen ze pas op het laatste moment of ze willen komen werken. Met ons systeem nemen we alle drempels weg en gaat de planning een stuk vlotter.”
Bij de eerste keer gebruik van de app krijgt een medewerker aan aantal vragen over bijvoorbeeld wel of geen rijbewijs, welke vaardigheden en talen hij/zij machtig is. Zo kan een teamleider eenvoudig iemand met bepaalde capaciteiten benaderen.
Om de zoveel tijd volgt er op de app een enquête met meerkeuzevragen en open velden voor opmerkingen. “We willen weten hoe het gaat met de medewerker en hoe tevreden hij/zij is. Ook hoe de communicatie met de teamleider verloopt en wat er eventueel aan materiële zaken nodig is. Een teamleider kan daar dan op inspelen. Het doel van de medewerkerstevredenheidsonderzoeken is om tevreden medewerkers te hebben, omdat ze productiever en minder snel geneigd zijn ergens anders te gaan werken.”
Deel vaste en deel variabele kosten
De app en het dashboard zijn een aanvulling op het padregistratiesysteem. De productmanager: “Wij zorgen dat de werkprestaties en uitgevoerde handelingen inzichtelijk worden gemaakt. Dat is nieuw in de tuinbouw, want zo’n transparantie bestaat nog niet. Bovendien is het in acht talen beschikbaar. Elke teler kan dit gebruiken. Ook als hij geen padregistratie heeft, want dan zorgen wij voor een eenvoudig alternatief. Het systeem is zelfs te gebruiken zonder het bonussysteem. De teler heeft alleen een computer nodig om in de webbrowser het dashboard in de gaten te houden, de normen in te voeren en de planning te maken. De gebruikers hebben een Android-telefoon of iPhone nodig, want dat ondersteunen we.”