De najaarsaanbieding van Jumbo om tot Sinterklaas het Nederlandse hardfruit voor €0,99 te verkopen, zit de markt nu in de weg.
De prijsontwikkeling staat er door onder druk. Dat zegt een inkoper van hardfruit desgevraagd. Er is weinig ruimte in de prijsontwikkeling in de winkels en daardoor aan de inkoopkant, stelt hij. Het lokt vooral veel acties uit in dezelfde prijsrange of eronder, zoals Vomar met €0,89 per kilo. De actie van Jumbo loopt af op 6 december, waardoor dan een mogelijk normalere prijsontwikkeling verwacht wordt. Daartegenover staat dat de prijsvechters Aldi en Lidl dit afzetseizoen duidelijk rustiger met de grote rassen omgaan. Lidl heeft deze week wel Doyenné du Comice in de aanbieding voor €0,89, maar sinds september is er niet veel gestunt. Aldi doet deze week iets met Junami, nieuw in het schap dit seizoen. Vier appels voor €1,29. Dit seizoen heeft Aldi Junami nieuw in de schappen, net als Mobi.
Elstarprijzen
Handelaren melden voor Elstar afgelopen week geen verder oplopende prijzen. Zwakkere partijen verstoren dat. Wel is duidelijk dat de oogstraming voor Nederland met 121.000 ton 6% lager is dan vorig jaar. De beste sortering 75 tot 85 millimeter brengt nog altijd €0,57 op. Kleine maten blijven met €0,25 voor problemen in de middenprijsberekening zorgen. De celverkopen lijken iets aan te trekken, wat misschien duidt op iets aantrekkende prijzen vooruit.
Internationale Conferenceprijzen
Een tegengestelde beweging is zichtbaar in België en Nederland. De grote maten Conference moesten op de Belgische veilingen iets inleveren (tot 5 cent bij 70-80 mm), terwijl in Nederland de prijs op sommige momenten nog iets kon oplopen tot €0,68.
In Engeland zijn de groothandelsprijzen voor Britse Conference verder gezakt. Het prijsniveau voor klasse 1 ligt nu onder het peil van 2015 in week 45. In Duitsland moest ook de Duitse Conference 2 cent inleveren vorige week. De middenprijs voor Belgische Conference lag in week 44 op €0,46.