Almería heeft in het seizoen 2013-2014 een recordvolume aan vruchtgroenten geproduceerd en geëxporteerd. Het exportvolume van de vruchtgroenten nam bijna 9 procent toe. Maar de prijsvorming van de meeste producten was zo matig dat de totale exportwaarde vrijwel gelijk bleef.
De productie van de vruchtgroenten plus meloen en watermeloen in de periode september tot en met juli bedroeg in totaal 3.433 miljoen kilo, ruim 9 procent meer dan in het seizoen 2012-2013, schrijft Hortoinfo op grond van cijfers van de regering van Andalusië. Van deze productie werd 64 procent geëxporteerd. Uit het juist verschenen ‘Boletín de exportaciones andaluzas’, het seizoensoverzicht van de regering van Andalusië, blijkt dat de totale export van de zes belangrijkste vruchtgroenten (tomaat, paprika, komkommer, courgette, aubergine, bonen) 1.875 miljoen kilo bedroeg met een exportwaarde van 1.824 miljoen euro. In het seizoen 2012-2013 was het exportvolume 1.722 miljoen kilo met een waarde van 1.817 miljoen euro. De veel hogere export heeft dus nauwelijks meer geld opgeleverd.
Meer voor minder
De voornaamste oorzaak voor de hogere productie en export ligt in het milde winter- en voorjaarsweer. De exportgroei was bij paprika verreweg het grootst. Tussen september en mei kwamen 22 procent meer paprika’s uit Almería op de EU-markt. Het verschil werd gemaakt in februari, maart en april. Veel schoot de sector er niet mee op. De gemiddelde productprijs over het seizoen (€ 1,16 per kilo) daalde met 11 procent. Bij komkommer was de exportgroei bijna 9 procent in volume. Dat werd vooral februari en maart gerealiseerd. Maar dat leverde 5 procent minder omzet op. De gemiddelde productprijs lag 13 procent lager (80 cent per kilo). Ook bij aubergine viel de exportgroei (+6%) samen met een daling in de exportwaarde (-7%). Bij tomaat lukte het wel de prijzen op niveau te houden. Er kwamen 5 procent meer tomaten uit Andalusië op de markt, vooral in april en mei. De exportwaarde steeg met bijna 4 procent. De gemiddelde exportprijs was € 1,03 per kilo, vrijwel hetzelfde als in het seizoen ervoor.
Weinig buiten EU
De groentesector in Andalusië is sterk gericht op de EU-markt. Maar 2,5 procent van het exportvolume gaat naar bestemmingen buiten de EU (zoals Rusland), blijkt uit het rapport. De export buiten de EU groeide wel met 15 procent, zowel in volume als in waarde. Voor heel Spanje constateerde de overkoepelende exportorganisatie Fepex een veel grotere groei in de export van groente en fruit naar bestemmingen buiten de EU. Volgens Fepex ging in de eerste helft van dit jaar ruim 515 miljoen kilo (8%) Spaanse groenten en fruit naar niet EU-landen, een stijging van 50 procent ten opzichte van 2013.