Doorgaan naar artikel

Aldi focust bij AGF op PlanetProof, niet op bio

Nederlandse Aldi-winkels hebben van andere EU-landen het één na kleinste biologisch winkelassortiment. Het is gehalveerd sinds 2021. Bij AGF is de focus vrijwel geheel op On the Way to PlanetProof.  

Dat blijkt uit het duurzaamheidsverslag van Aldi Nord, het Duitse megaconcern met vestigingen in Nederland. In 2023 hadden winkels in Nederland 38 biologische producten in de hele winkel. Dat waren er 83 in 2021. Aldi schrijft daarover: “Sommige Aldi-landen hebben rekening gehouden met de huidige economische situatie en de verandering in het gedrag van de klant en hebben hun productassortiment aangepast om de nadruk op biologische producten te verminderen. Als gevolg hiervan is er een daling van het aantal biologische producten ten opzichte van het voorgaande jaar.” Nederlandse Aldi’s hebben een kleiner bio-assortiment dan bijvoorbeeld België (95 artikelen).

Gehele focus op PlanetProof

Volgens de supermarktencheck van Greenpeace was in 2017 het gemiddelde aantal verse biologische producten AGF bij Aldi nog 11. Aldi heeft nu gemiddeld 0,6 biologisch product in de winkel. Tijdens deze telling zijn alleen biologische aardappelen aangetroffen. Aldi heeft het duurzaamheidsbeleid daarmee gericht op PlanetProof. Alle groenten en fruit uit Nederland in het Aldi-schap dragen standaard het on the way to PlanetProof logo.

Aldi had aanvankelijk grote plannen met biologische AGF. In een doel voor 2023 staat dat het streeft naar 100% onverpakte biologische groenten en fruit (of in milieuvriendelijke verpakkingen). Onverpakte biologische producten mag een winkel alleen verkopen als het gecertificeerd is.

Groenten voor kinderen

In Nederland is biologisch dus geen thema voor Aldi, gezondheid is dat wel. In 2023 deden 2.700 kinderen in de provincie Limburg mee aan het groenteboxenprogramma ‘Groenteboxjes’. Ook maakte de keten fruit- en groenteconserven gezonder door minder suiker en zout.  Sinds 2022 monitort Aldi Nederland ook het aandeel dierlijk en plantaardig eiwit in het verkochte volume. De verhouding was 37% plantaardig en 63% dierlijk eiwit in 2023.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin