Doorgaan naar artikel

Aldi en Jumbo worstelen met marges, hoe raakt dat AGF?

De grote supermarkten Aldi en Jumbo kampen met behoorlijke margedruk en proberen dat om te draaien. Dat raakt ook AGF.

Volgens algemeen directeur bij EFMI Business School Laurens Sloot staat de marge van supermarkten in Nederland sinds corona onder druk. Hij zei dat op het symposium over productbeschikbaarheid van GroentenFruit Huis en Topsector Impact T&U dinsdag 12 november. De supermarktmarges (afgeleid van winstcijfers) liepen terug van 3,7% tijdens corona naar 2,5% in 2023. De berichten dat supermarkten graaien, kloppen dus niet, stelde Sloot.

Twee supermarktketens haalde hij speciaal naar voren in zijn presentatie: Jumbo en Aldi. Beide ketens worstelen, Aldi nog meer dan Jumbo. Waar Jumbo naar een marge van 1,1% is gezakt, is Aldi Nederland verliesgevend. “Aldi heeft een half miljard geïnvesteerd om de winkels in Nederland te moderniseren. Er zitten categorie-afdelingen op het hoofdkantoor, dus ze weten wat klanten willen, maar het lukt ze toch niet om dat te leveren. De omzet per winkel blijft achter. Met 500 winkels zouden ze op een marktaandeel van 7 of 8% moeten zitten, maar dat halen ze niet. Het is lastig repareren als je in een neerwaartse spiraal ligt.”

Aldi schroefde bio-doelstelling terug

Bij Aldi moet de omzet per winkel dus omhoog. Sloot ging niet verder in op wat het betekent voor AGF, maar Aldi draaide de laatste jaren zijn biologische doelstellingen terug. Het heeft vooral ruimte ingericht voor snelverkopende producten in de winkel. In 2023 hadden Aldi-winkels in Nederland 38 biologische producten in de hele winkel. Dat waren er 83 in 2021. 

Aldi had aanvankelijk ook grote plannen met biologische AGF. In een eerder doel voor 2023 staat dat Aldi streeft naar 100% onverpakte biologische groenten en fruit. Nu zijn er nauwelijks biologische AGF-producten te vinden in de winkels, bleek uit eerdere onderzoeken. Aldi is wel helemaal ingericht op On the Way to PlanetProof en legt daarin zijn duurzaamheidsdoelstellingen.

Jumbo zoekt beter prijsimago

Ook Jumbo worstelt al enkele jaren om genoeg marge te halen. Volgens Sloot is de keten overgestapt op een ‘every day low pricing’-strategie en haalt het minder omzet uit prijsacties. Echter, consumenten zijn juist steeds gevoeliger voor prijsacties. Hiermee laat de keten dus omzet liggen, denkt Sloot.

Die strategie van (altijd) lagere winkelprijzen probeert Jumbo te financieren met scherper inkopen, ook voor AGF. Zo is Jumbo voor AGF aangesloten bij inkooporganisatie Everest Fresh. “Alleen met snoei- en snoeihard inkopen kan Jumbo de marge verbeteren en de omzetmotor weer op gang krijgen.” Een margegroei van 2% lijkt dan misschien haalbaar. Volgens Sloot moet Jumbo zijn prijsimago afstellen op een supermarkt als Dirk, die qua prijsimago goed scoren. Of dat met nieuwe prijzenoorlogen gepaard gaat, liet Sloot in het midden.

Ook leveranciers van groenten en fruit beaamden op het symposium dat de keten van Jumbo veranderd is. Het is komend seizoen zoeken naar manieren om via Everest Fresh in de schappen te blijven van Jumbo, stelde een bestuurder van een Nederlandse grote afzetorganisatie. Partijen die lang samenwerkten met Jumbo moeten dat nu vaak doen via Everest Fresh.   

Marge terugpakken

Supermarktketens moeten ook nog altijd rekenen met prijsgevoelige consumenten. Dat besparen op uitgaven, downtrading genoemd, zal niet snel over zijn. Aan de inkoopkant is ook goed nieuws te melden. De grote kostenstijgingen zijn voor fabrikanten voorbij. Die voordelen willen inkopers ook graag binnenhalen. Sloot noemt deze fase terug-onderhandelen. Inkopers proberen de supermarktmarges weer te herstellen, nu leveranciers ook misschien lagere kosten hebben.        

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin