Doorgaan naar artikel

Aldi en Jumbo hebben nu meeste Spaanse glasgroente, Lidl minste

Een rondgang langs supermarkten toont dat Aldi bij glasgroente nu het meest inkoop via internationale kanalen, dicht gevolgd door Jumbo. Lidl houdt vast aan Nederlandse glasgroente.

Voor een boodschappenpakket van acht basissoorten glasgroente keek Groenten&Fruit naar het aandeel Spaans product bij de supermarkten. Aldi komt hieruit naar voren met de meeste import in de schappen. Aldi had komkommer, aubergine en courgette uit Spanje.

Afbeelding Aldi heeft een scherpe actie met Nederlandse paprika. Foto: Jeroen Verheul

Als we de Belgisch/Nederlandse paprikamix meetellen, betekent het dat de helft (van het boodschappenpakket) uit importproduct bestaat. Bij tomaten is de overgang nog niet gemaakt. De eerder genoemde producten zijn de eerste producten waarmee Aldi overstapt op import. Aldi komt wel sterk naar buiten met Nederlandse rode paprika, de laagste prijs in het land € 0,35 per stuk.

Nederlandse tomaten in de schappen

Toch is niet overal te zien dat tomaten Nederlands zijn. De meeste supermarkten zitten nog op Nederlandse tomateninkoop. Jumbo heeft Spaanse trostomaten in de schappen, net als courgette en biokomkommer. Dit lijkt niet direct het gevolg van de aansluiting bij de internationale inkooporganisatie Everest. Jumbo laat dit beeld van overgang naar import al een aantal jaar zien.

Alle glasgroente bij Lidl uit Nederland

Lidl is de supermarktketen met geen enkele import in het pakket van acht glasgroenteproducten. Alle producten hebben een Nederlandse herkomst. Daarmee is Lidl de tegenhanger van Aldi. De andere Nederlandse supermarkten zitten hier tussenin. Albert Heijn heeft één Spaans importproduct, de biologische komkommer. Ook Plus heeft met courgette een Spaans product in de schappen.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin