Aldi gaat door met On the Way to PlanetProof in afwachting van een nieuw topkeurmerk Beter voor Natuur en Boer. De keten richt zich meer op inkoop uit Nederland.
Dat vertelt Erna van der Wal, nu net iets meer dan drie jaar verantwoordelijk voor het duurzaamheids- en kwaliteitsbeleid van Aldi Nederland. De keten zegt dat er een keuzemoment komt voor topkeurmerken als On the Way to PlanetProof en ‘Beter voor Boer en Natuur’. Dat laatste keurmerk komt er op initiatief van koepel CBL dat daarvoor het label van Albert Heijn wil uitbouwen.
We willen in geen geval twee topkeurmerken naast elkaar voeren
Tussen beide certificaten is naar verluidt nog geen contact over samenwerking of integratie. Van der Wal voorziet daarom een keuze. “We willen in geen geval twee topkeurmerken naast elkaar voeren. Dat zou ook vreemd zijn omdat het hele idee achter ‘Beter voor’ is dat we als supermarkten één duurzaamheidsstandaard hebben, met een verdienmodel voor de boer”, zegt Van der Wal in Boerderij, zusterblad van Groenten&Fruit.
Aldi zal zich in de toekomst ieder geval aansluiten bij andere supermarkten als het gaat om de keuze tussen de topkeurmerken. “Dus wij gaan niet in ons eentje wat anders doen. ‘Beter voor’ is nu nog geen onafhankelijk topkeurmerk zoals PlanetProof. Dus we wachten eerst af hoe dat eruit komt te zien. ”
Inkoop uit Nederland
Aldi heeft een campagne gestart waarbij het de nadruk legt op product van Nederlandse bodem. Dan blijkt dat 70 procent van agf tijdens het Nederlandse seizoen uit Nederland komt. Van der Wal: “In het seizoen komen onze agf-producten in de regel uit Nederland, tenzij het niet anders kan. Ik denk dat we in het seizoen wat betreft lokaal aanbod echt wel aan de 70 procent komen.” Bij zuivel, eieren en vlees ligt dat percentage boven de 90 procent.