Marktleider Albert Heijn laat in Hoofddorp zien hoe ver zijn vertrouwen in groente en fruit gaat. De AGF-afdeling is in de pas verbouwde supermarkt twee keer zo groot als voor de verbouwing.
Voor de heropening van het Albert Heijn-filiaal de pers optrommelen en de halve directie laten opdraven, dan gaat het vast om een super-de-luxe winkel. Nou nee. Het is een doodgewone AH in een tamelijk saaie nieuwbouwwijk van het sowieso nogal gezichtsloze Hoofddorp.
Commercieel directeur Marit van Egmond laat zien dat deze nieuwe Albert Heijn zeker dat de versafdeling de winkel smoel geeft. Alle versgroepen bij elkaar kregen 33% meer plek. Groente en fruit kreeg zelf twee keer zoveel ruimte. Van Egmond: “Wij vullen elke dag 5 miljoen Nederlandse borden. We zien dat onze klanten de maaltijden op die borden steeds vaker willen maken met gezonde, verse, onbewerkte producten. Vers was altijd al belangrijk voor Albert Heijn, maar in deze winkel laten we dat nóg prominenter zien.”
Digitale schermen aan de gevel
Dat begint buiten al op de digitale schermen aan de gevel. Het lekkers dat binnen wacht, flitst de klanten op die bewegende borden al tegemoet, in alle sappige kleuren die groente en fruit maar te bieden hebben. Binnen wordt de belofte meteen waargemaakt. Beschenen door – voor supermarkten in Nederland nog vrij ongebruikelijk – een hoop daglicht, strekt zich voor de bezoeker bij binnenkomst een weelde aan groente en fruit uit. Knapperig vers, want overal koel gehouden: in koelwanden langs de kanten en in het midden op de ‘eilanden’ door de nevel van de zogeheten dry-mistinstallaties.
Tuinder uit beeld in winkelZo’n 10 jaar geleden vielen Nederlandse supermarkten nog over elkaar heen in hun enthousiasme om ‘hun eigen’ boeren en tuinders een gezicht te geven op de winkelvloer. De tuinders prijkten op zonnige actiefoto’s op het land of in de kas met naam en toenaam vermeld op grote borden boven de schappen, en ook op productverpakkingen. Die beelden van tuinders zijn bij Albert Heijn niet meer te vinden. Wel flinke digitale beeldschermen, met verspringende boodschappen en filmpjes, waarop algemene beelden uit de Hollandse teeltpraktijk. In de vorige week geopende geheel vernieuwde Albert Heijn in Hoofddorp is minstens zo veel aandacht voor de maatschappelijke activiteiten van AH Foundation in Afrika en sinds kort ook in Zuid-Amerika. Producten ‘van zo dichtbij mogelijk en zo ver weg als nodig’, staat op het bord boven de bananen. Maar allemaal verantwoord, zowel sociaal als milieutechnisch. Over het Albert Heijn-programma voor duurzame teelt van Nederlandse bodem volgt over enkele weken meer nieuws, volgens directeur sourcing Saïd Belhassan. |
Tiende AH met dry-mistkoeling
Dit is de tiende Albert Heijn met een dry-mistinstallatie, zegt Saïd Belhassan, directeur sourcing. In Nederland had Plus er vorige zomer – middenin de komkommertijd – de in de landelijke pers breed uitgemeten primeur mee. Maar Albert Heijn zat ook in de kopgroep en had een paar weken later ook de eerste winkel met dry mist. Niet vreemd, want Greenyard (via dochterbedrijf Bakker Barendrecht leverancier van alle AGF van Albert Heijn) was vanaf het begin bij de, door Brussel ondersteunde, ontwikkeling van dit koelsysteem betrokken.
“Het systeem staat 24 uur per dag aan en houdt het product ook midden in de winkel koel”, legt Belhassan uit. “Dat is nodig, want omdat we nu overal in onze winkels alle koelwanden van deuren hebben voorzien, is het op de winkelvloer wat warmer geworden.” Dat is niet bevorderlijk voor de houdbaarheid van de ongekoelde agf-eilanden midden op die winkelvloer.
Dry mist ook in plastic verpakt product
Elke klant kan nu zelf voelen dat die dry mist met de miljoenen microscopisch kleine druppels, die nu weer voor een verbeterde houdbaarheid moeten zorgen, ook écht droog is. Zo zit je niet met natgeslagen groente, met alle smetrisico’s van dien.
Dry mist werkt ook in plastic verpakt product. “Die vraag krijgen we vaak”, lacht Belhassan. “Maar in het plastic zitten ook microscopisch kleine gaatjes, die het product voldoende laten ademen en die ook het koeleffect van de dry mist binnenlaten.”
130 maaltijdvarianten
Naast deze duidelijk in het oog springende nevel, is misschien het meest opvallende aan deze winkel de duizelingwekkende hoeveelheid verschillende maaltijden die je hier kunt kopen. In allerlei verschillende verpakkingen en verschijningsvormen. Het zit in dozen, in emmers, in bakken, in kuipjes, in zakken en zakjes.
Er is de welbekende magnetronmaaltijd. Er zijn de pizza’s en de groentequiches die in de oven gaan. En natuurlijk zijn er de Verspakketten, waarmee Albert Heijn een paar jaar geleden alweer school maakte en er de Fruit Logistica Innovation Award mee won: alle groente en andere ingrediënten in één doos om zelf bijvoorbeeld een lasagna, een India tandoori wrap of een Mexicaanse burritomaaltijd op tafel te zetten.
Naast het enorme maaltijdenkoelmeubel in deze Albert Heijn staan ook stoommaaltijden waaraan een bakje salade vastzit. In de koelwand met kant-en-klaar zijn de zakjes met gesneden saladegroente diverser geworden dan alleen maar ijsbergsla, eikenblad en rucola en de Italiaanse en de Chinese groentemix.
De grote maaltijddozen voor 2 personen zijn zo nieuw dat er op borden een uitgebreide uitleg wordt gegeven: ‘kook eens out-of-the-box in 3 stappen’. In totaal heeft de Zaanse grootgrutter niet minder dan 130 verschillende maaltijden in het assortiment.
“Onze koks hebben de smaken verbeterd, er zit minder zout in, minder vet en er is duidelijk aangegeven hoeveel gram groente per persoon erin zit”, legt commercieel directeur Van Egmond uit. De tijd dat de kant-en-klaarmaaltijd hét recept was voor een chronisch tekort aan groente en fruit moet is voorbij.
Tekst gaat verder onder de foto’s.
Lidl van de troon stoten?
Komt met de uitrol van dit AGF-concept dan wél de tijd dichterbij dat niet meer de Lidl elk jaar aan de haal gaat met de prijs voor Beste Groente en Fruit Supermarkt? “Het is natuurlijk altijd leuk om wedstrijdjes te winnen”, antwoordt Van Egmond fijntjes. “We zijn er trots op dat we de prijs hebben gekregen van Meest Duurzame Supermarkt én de Jaarprijs Goede Voeding 2018.”
Voordat Lidl van de AGF-troon wordt gestoten, moeten de nieuwe AGF-concepten nog wel worden geïntroduceerd in de meer dan 1.000 AH’s in Nederland. Dat kan makkelijk, want zoals gezegd, dit Hoofddorpse filiaal is een gewone Albert Heijn. Niet bijzonder groot, zonder horeca-achtige activiteiten en zonder een kok die ter plekke liflafjes staat te bereiden.
“Flagshipstores of pilotwinkels zijn old school”, stelt Albert Heijn-winkelinrichter Eva Mathlener. “We werken liever modulair: we geven elke Albert Heijn mee wat volgens ons werkt voor de klanten van die winkel. In deze wijk zijn dat moderne gezinnen met kinderen, mensen die misschien iets meer dan gemiddeld bezig zijn met gezond eten en met zelf koken met verse ingrediënten.” Dat laatste is zeker geen achterhoedegevecht, benadrukken de Albert Heijn-vertegenwoordigers. “We zien dat zelf koken met vers en seizoensproduct écht groeit.”
<table style=”border-color: #1e7639; border-width: 1px;” border=”1″ cellpadding=”10″ frame=”box”>
<tbody>
<tr>
<td>
Tekst
</td>
</tr>
</tbody>
</table>