Ahold breidt de Europese voedseldistributie uit na overname van alle activiteiten van supermarktconcern Spar in Tsjechië.
Dat meldde het moederbedrijf van Albert Heijn dinsdag. Ahold betaalt in totaal 5,25 miljard Tsjechische kroon (191 miljoen euro) voor de 50 winkels van Spar. Daarbij gaat het om 36 zogeheten compacte hypermarkten en 14 supermarkten.
De omzet van Spar in Tsjechië bedroeg vorig jaar circa 12 miljard kroon. Ahold exploiteert momenteel 284 winkels in Tsjechië onder de merknaam Albert, die goed zijn voor een jaaromzet van circa 1,45 miljard euro. Door de nieuwe overname wordt dit aantal uitgebreid tot 330 en wordt Albert het grootste supermarktmerk in het land. De overname moet nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten. De Tsjechische winkels van Spar zijn nu verliesgevend, maar Ahold verwacht dat de overname binnen 2 jaar aan het bedrijfsresultaat zal bijdragen. Het supermarktbedrijf verwacht verder door de overname uiteindelijk 20 miljoen euro op jaarbasis te kunnen besparen. In verband met de transactie worden echter eerst nog eenmalige kosten van circa 50 miljoen euro geboekt.
Ahold is al sinds 1991 actief in Tsjechië en is er volgens bestuursvoorzitter Dick Boer de afgelopen jaren in geslaagd de prestaties in het land te verbeteren. “De overname van de winkels van Spar in Tsjechië is een belangrijke strategische stap en markeert een enerverende nieuwe fase voor Ahold in Tsjechië”, stelde hij. Boer gaf in een toelichting aan dat de toestemming voor de transactie in de tweede helft van dit jaar wordt verwacht. De overname past volgens hem in de strategie om de marktpositie in bestaande markten en buurlanden uit te breiden. Over mogelijke verdere stappen op dit gebied wilde hij niet speculeren. ANP