Doorgaan naar artikel

Ahold-Delhaize: fusie soepel voor leveranciers

Fusiepartners Ahold en Delhaize hebben beide langdurige relaties met leveranciers. De aangekondigde fusieplannen moeten voor leveranciers soepel verlopen.

Dat schrijven de supermarktorganisaties in een presentatie van de nieuw te vormen Ahold-Delhaize groep. Tegelijk geven de supermarkten aan dat 500 miljoen euro jaarlijks bespaard kan worden; voor een deel door collectief in te kopen. Daardoor vallen ongetwijfeld leveranciers af.

Of dat resultaat gehaald wordt, hangt van een aantal zaken af, blijkt uit het Forward looking Statement van de fusie. Eén van die voorwaarden is of Ahold-Delhaize in staat is de relatie met leveranciers goed te houden. Het is de enige verwijzing naar leveranciers in de fusieplannen. De beide supermarktketens zullen voor een goedkeuring bij mededingingsautoriteiten meer informatie moeten verschaffen over hun machtspositie op de inkoopmarkt, is de verwachting.

Feitelijk overname

Supermarktconcerns Ahold en Delhaize gaan fuseren. Samen zullen de bedrijven met meer dan 6.500 winkels en 375.000 medewerkers verder gaan onder de naam ‘Ahold Delhaize’. Hoewel de concerns het zelf een fusie noemen, neemt Ahold in feite Delhaize over. 61 procent van de aandelen van het nieuwe bedrijf zijn in handen van Ahold, 39 procent van Delhaize. Het hoofdkantoor van het nieuwe bedrijf komt in Nederland te staan.

Boer

Dick Boer, nu al topman van Ahold, zal de directeur worden van het gezamenlijke bedrijf.  “Onze bedrijven delen dezelfde waarden, een trotse geschiedenis geworteld in een familiebedrijf, en hebben activiteiten die elkaar goed aanvullen”, aldus Boer. “We verheugen ons op de samenwerking en willen een nieuw niveau van service en succes bereiken.”

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin