Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft dit jaar € 312 miljoen euro bespaard door de fusie. Dat ging voornamelijk om groter en scherper inkopen.
Dat maakte het bedrijf bekend bij de bekendmaking van de resultaten in het derde kwartaal. Albert Heijn doet het goed met een omzetgroei van 6%, vooral online (groei van meer dan 30%).
Tot € 750 miljoen besparen op inkoop
De inkoop met Delhaize wordt steeds meer samengevoegd. Het fusiebedrijf rekent er nog altijd op eind dit jaar € 420 miljoen aan synergievoordelen te behalen als gevolg van het samengaan van de bedrijven Ahold en Delhaize. Dat bedrag moet volgend jaar verder oplopen tot € 750 miljoen aan structurele voordelen, vooral dus uit inkoop. Daarvan belooft het supermarktbedrijf € 250 miljoen te herinvesteren.
Onder de streep resteerde een winst van € 459 miljoen. Dat was ruim een kwart meer dan een jaar eerder, mede geholpen door lagere belastingen.
Lees ook: Ahold Delhaize sluit deal met leveranciers
Onlineplannen
Topman Frans Muller is blij met de behaalde resultaten. Ahold Delhaize zal tijdens een investeerdersdag op 13 november met een strategie-update komen. Daar zal Muller onder meer ingaan op de onlineplannen in de VS en Europa, om verdere groei aan te jagen.
Lees ook: Albert Heijn geeft garantie: fusie niet ten koste van boer