Ahold heeft bij de opkomst van de discounters in Europa de laatste decennia haar versafdeling onvoldoende beschermd.
Dat zegt Aholdtopman Dick Boer in NRC Handelsblad. Die les neemt Ahold mee naar de Verenigde Staten, waar discounter Lidl nu ook stappen zet. Dick Boer: “Een versafdeling geeft een discounter meer het imago van een gewone supermarkt. We hadden ze met onze prijzen scherper moeten volgen. En tegen de klant moeten zeggen: als u deze bananen bij een discounter kunt vinden voor deze prijs, kunt u dat ook bij ons.”
‘Nu is de trend van gezond en vers ook in Amerika aan het doorzetten’
Gesneden groente nu ook in VS trend
Ook de ervaring met voorgesneden groente en fruit neemt Ahold mee in haar buitenlandse activiteiten. “Gemak betekent in de Verenigde Staten iets anders. Dat is daar lang geweest: een kant- en klaarmaaltijd, of bestellen bij een restaurant. Het is veel meer gericht op buitenshuis. En als het al binnenshuis was, dan was het diepvries. Maar nu is de trend van gezond en vers ook in Amerika aan het doorzetten”, aldus de Aholdtopman.
Aardbeien bezorgen
Ook die versproducten als groente en fruit zijn een belangrijk wapen van Ahold, ten opzichte van bijvoorbeeld Amazon. Ahold bezit de kennis om verse gevoelige producten als aardbeien op tijd bij de klant te krijgen. Want die aardbeien moeten ook nog het liefst een week houdbaar zijn, benadukt Boer. Amazon heeft door de overname van Whole Foods op dat gebied nu ook stappen gezet, weet Boer.