Supermarktketen Ahold heeft in Europa geen dominantie positie zoals wel wordt verondersteld. Volgens topman Dick Boer heeft Ahold, samen met de inkooppartners uit de groep AMS, een aandeel van twee tot drie procent op de Europese voedingsmarkt.
Volgens Boer krijgt de supermarkt veel te makkelijk de zwarte piet toegespeeld voor alles wat fout gaat op de voedingsmarkt, zoals het gebruik van goedkoop paardenvlees dat het gevolg zou zijn van de inkoopmacht. “Er is echt genoeg concurrentie tussen retailers. De lage prijzen geven wij door aan onze klanten. Dat zie je terug in onze boeken: de winstgevendheid van het concern is afgelopen jaar afgenomen.“
Boer zegt dat in een interview met de Volkskrant over het nieuwe duurzaamheidsjaarverslag, waarin het de term ‘responsible retailing’ opvoert, zoiets als verantwoord ondernemen voor supermarkten. Boer steekt daarbij wel de hand in eigen boezem. “Het is waar dat we vorig jaar een brief hebben gestuurd aan onze leveranciers over een twee procent lagere prijs. Dat had niet zo gemoeten. We hebben daarover onze mea culpa (spijt, red..) uitgesproken.”