Albert Heijn wil naar een omzetaandeel van 10 procent voor de hele AGF-afdeling in 2026. Dat betekent dat de verkopen 25 procent moeten groeien. Feitelijk haalde de supermarktketen die groei de laatste jaren ook.
De groei van 25 procent wil AH gemiddeld halen over de hele AGF-afdeling, dus niet in fruit of groenten afzonderlijk. Bij groente groeide de keten de afgelopen drie jaar overigens al met meer dan 25 procent. Wel zegt de keten nu ook met biologische verspakketten te komen. De marktleider heeft door de groei van de laatste jaren nu al het gewenste aandeel van 10 procent gehaald voor alleen groente. Het omzetaandeel biologische groente bij Albert Heijn kwam volgens het duurzaamheidsjaarverslag in 2023 uit op 12,3 procent. Dat was 9,0 procent in 2020 en 11,5 procent in 2022.
Fruit en conserven groeien niet
Maar bij fruit blijft de groei van biologische verkopen achter. Het biologische aandeel fruit bleef in 2023 gelijk op 3,6 procent en was 3,0 procent in 2020. Toch is dat ook een groei van 20 procent in 3 jaar. Het aandeel biologisch bij conservengroente liep in 2023 wel terug naar 3,2 procent. Dit was 4,2 procent in 2022. Bij dit segment is groei te verwachten als HAK de hele productie naar biologisch wisselt.
Als Albert Heijn de verkopen biologisch fruit wil laten groeien, zal het telers moeten overhalen om te schakelen, of het moet gaan importeren, stelt een biologische fruitteler. De huidige productie biologisch hardfruit wordt via collectief Biofruit afgezet naar bestaande afnemers.
Volume nodig
Er is dus volume nodig. Op de Biobeurs eerder dit jaar liet Albert Heijn weten dat het voor de keten lastiger is een gangbaar product om te wisselen voor biologisch dan voor een kleinere supermarktketen. Daarvoor zijn de volumes te groot. “Voor producten als kolen en pompoen zullen we dat omwisselen ook wel doen, maar ook bij bijvoorbeeld biologische aanbiedingen hebben we veel volume nodig als marktleider”, zei Martijn Versteegh, verantwoordelijk voor duurzaamheid bij AH. Hij noemde ook romainesla als product in omschakeling.
AH wil de groei in zijn bestaande keten halen. “Om deze doelstellingen te bereiken, werken we, zoals altijd, nauw samen met onze strategische partners voor AGF. Mochten onder hun leveranciers/telers willen overstappen naar biologisch, dan gaan wij met hun de dialoog hierover aan.”
AH stelde op de Biobeurs eerst meer aandacht te willen besteden aan promotie van deze producten. “Het is belangrijk als je 1.900 biologische producten hebt, dat die ook in de mandjes komen”, stelde Versteegh, die daarmee ontkende dat de keten een pas op de plaats maakt. Zo geeft AH 10% korting op biologisch aan 900.000 premium-klanten. Voor een aantal producten is het prijsverschil tussen bio en gangbaar daarmee grotendeels verdwenen.