Groenten & Fruit Actueel
||

AH vernieuwt: meer zachtfruit, EKO en lokaal aanbod

Albert Heijn is klaar voor de uitrol van de nieuwe agf-afdeling. Per winkel kan het aanbod nu verschillen, het basispakket is 60%.
Telers van AH zijn ook betrokken bij het vernieuwingsproces. Foto: AH

Telers van AH zijn ook betrokken bij het vernieuwingsproces. Foto: AH

Albert Heijn is klaar voor de uitrol van de nieuwe agf-afdeling. Per winkel kan het aanbod nu verschillen, het basispakket is 60%.

Dat meldt vakblad Distrifood. De ombouwoperatie gaat al snel van start met 40 winkels per week en moet volgend jaar afgerond zijn. De agf-afdelingen zullen waar mogelijk groter worden, omdat AH verwacht met de gezondheidstrend een forse omzetgroei te behalen met agf. De telers die aan AH leveren, zijn al veel eerder bij het proces betrokken, zodat alle vernieuwingen op deze grote schaal kunnen worden doorgevoerd.

Nationaal Groente en Fruit Congres</a> op 8 november. Foto: AH” srcset=”/Resizes/420×315/PageFiles/48/03/110348/001/002_635_rb-image-2903011.jpeg 420w, /Resizes/560×420/PageFiles/48/03/110348/001/002_635_rb-image-2903011.jpeg 560w” sizes=”(min-width: 47em) 50vw, (min-width: 58.75em) 59vw, 100vw” src=”” alt=”Frank Loos: categorymanager groente bij AH, mede-verantwoordelijk voor de agf-vernieuwing. Loos is ook spreker op het <a href="http://www.gfactueel.nl/evenementen/Groente-Fruit-Congres/?cmpid=ILC|Events|gcf16-banner">Nationaal Groente en Fruit Congres</a> op 8 november. Foto: AH” style=”border-width:0px;” />
Frank Loos: categorymanager groente bij AH, mede-verantwoordelijk voor de agf-vernieuwing. Loos is ook spreker op het Nationaal Groente en Fruit Congres op 8 november. Foto: AH

Lokaal afgestemd

Zo stapt de winkel af van steeds dezelfde agf-afdeling. Dat betekent dat de inkoop ook verandert. Het basispakket blijft 60 tot 70%, maar daarbuiten is het aanbod afgestemd op de lokale vraag in de wijk van de winkel.

Meer zachtfruit

Ook de manier waarop zacht fruit en fruitsalades worden verkocht, is aangepast. De losstaande koelingen hebben plaatsgemaakt voor een wandmeubel. Met verkoopruimte dus voor dit segment. AH spreekt over een jaarlijkse omzetgroei met dubbele cijfers. De nieuwe presentatie is veel groter, overzichtelijker en makkelijker op orde te houden.

Scheiding EKO

De marktleider scheidt de gangbare van de biologische groente en fruit in de winkel en breidt het biologische assortiment uit. Ook het assortiment snoepgroente, maaltijdpakketten en smoothiepakketten groeit.

Wekelijks up-to-date

Twee keer per week gratis het laatste tuinbouwnieuws en inzichten in je inbox.

Sluit je aan bij meer dan 9.000 andere nieuwsbrieflezers