De Dutch Agri Food-week is een mooi initiatief om de agrarische sector op de kaart te zetten.
Op meer dan 1.000 plekken in het hele land zijn er activiteiten georganiseerd. Bij de start in Den Haag werd de Grootste Groente Kraam geopend, waarbij tuinders en akkerbouwers zich flink hebben uitgesloofd.
Minister Carola Schouten kwam de kraam openen en nam een scala aan nieuwe verse producten in ontvangst, die ze direct weer doorgaf aan 3 VMBO-leerlingen. Zij kunnen deze producten bij hun opleiding goed gebruiken in de kooklessen. Het is een goed idee om de jongeren erbij te betrekken, maar het was wel een beetje jammer dat het een nogal Haags feestje betrof.
Transparant maken van de keten
Albert Heijn heeft het event omarmt. De commercieel directeur van AH en tevens lid van het topteam Agri&Food, Marit van Egmond, hield een vlammend betoog over de nieuwe visie van de Zaanse grootgrutter over het inkopen en transparant maken van de keten. Dat gaat met vallen en opstaan. Een week eerder werd de sinaasappelketen al voorzien van een QR-code en zo transparanter gemaakt.
Wat ik niet begrijp is waarom ze de Nederlandse keten niet meteen goed in beeld heeft gebracht
Helaas ontdekte een journalist dat het bij de bron om een niet zo goed bekend staand bedrijf ging. Van Egmond was teleurgesteld over deze negatieve berichtgeving in de pers, maar wat ík niet begrijp is waarom ze de Nederlandse keten niet meteen goed in beeld heeft gebracht.
Lokale voedingsketen op kaart zetten
Een groot aantal vaste telers van Albert Heijn was uitgenodigd om met verse producten naar Den Haag te komen en die te laten proeven aan de minister en aan bezoekers. Zo krijgen de producenten een gezicht en kun je ervaren dat we een lokale voedingsketen hebben.
Ik vind het toch een gemiste kans voor een bedrijf als AH, dat het juist goed voor heeft met de telers
Waarom dan niet deze keten als eerste op de kaart gezet? De producten komen van dichtbij, zijn traceerbaar, goed gecertificeerd en de arbeid is goed geregeld. Ik vind het toch een gemiste kans voor een bedrijf als AH, dat het juist goed voor heeft met de telers, vaak jarenlange relaties heeft en dat ook graag wil laten zien. Lidl krijgt van de pers en de consument meer credits en wint daarmee regelmatig prijzen voor haar groenten en fruitbeleid.
Er valt nog een hoop te leren, ook al ben je de grootste van Nederland.