Supermarktketens in Nederland hebben op grote schaal acties opgezet met groente en fruit na de boycot van Rusland.
Albert Heijn heeft daarvan afgezien, ondanks plannen daartoe enkele weken geleden. Het aanbod van verschillende producten is onvoldoende door de krapte na het donkere weer, stelt de keten als verklaring. “Er gelden drie voorwaarden voor een actie: Er moet voldoende beschikbaar zijn, van voldoende kwaliteit en voldoende betaalbaar. Dat kan per week verschillen. Een aantal weken geleden was er nog een goede beschikbaarheid, dan kun je wat doen.”
Bij de meeste ketens is echter wel een actie te vinden met Conferenceperen of tomaten. Bij de meeste ketens wordt ook aangegeven dat het Nederlandse herkomst is, zoals was afgesproken afgelopen maand. Bij zowel Plus, Deen, Nettorama en C1000 is een actie gestart voor Conference van rond de één euro. Bij C1000 zijn tros- en losse tomaten in de aanbieding voor één euro, snoeptomaten bij Emté kosten ook een euro, net als de trostomaten bij Deen en Dirk en Nettorama. Plus heeft paprika in de aanbieding voor 59 cent per stuk. Ook zijn er relatief veel acties met witlof en broccoli, blijkt uit een rondgang.