Gaat Albert Heijn mee in de trend van inkoopbundeling? Daarmee wordt bedoeld het inkopen van grotere volumes groente en fruit voor meerdere supermarktketens tegelijk tegen scherpere voorwaarden. AH blijft vanuit de teler denken, maar ziet kansen voor bundeling.
Ahold Delhaize, moederbedrijf van Albert Heijn, heeft winkels in de Verenigde Staten, België, Griekenland, Portugal, Indonesië, Servië en Roemenië. Is die inkoop van groenten en fruit Europees te organiseren? Die vraag is actueel nu andere winkelketens bij inkoop van groenten en fruit de krachten bundelen, zoals Jumbo. Albert Heijn hecht aan relaties met telers. Toch is op termijn op Benelux-schaal wel voordeel te behalen bij een vorm van centrale inkoop, denkt Constantijn Ninck Blok. Hij is AH-directeur Merchandising & Formats en betrokken bij het inkoopschema Beter voor Natuur en Boer. Bij de publicatie van het duurzaamheidsverslag ging hij ook in op vragen over inkoopbundeling.
“De Belgische AH-winkels krijgen gewoon geleverd via Bakker Barendrecht. Dat gaat dan via deelname aan het teeltschema Beter voor Natuur en Boer. Dit betekent niet dat de Belgische winkels vooral met Nederlands product beleverd worden, we kiezen ook voor Belgische producten. De Belgische klanten willen ook product van eigen bodem, misschien vinden ze dat nog belangrijker dan in Nederland.”
“De Delhaize-winkels van Ahold Delhaize in België zijn nog niet zover als het gaat om Beter voor Natuur en Boer en de samenwerking vanuit onze telers. Deze winkels hebben vaak eigen telers. Op termijn zou je zo’n samenwerking met deze telers wel kunnen verwachten. Een Benelux hub voor inkoop ligt daarbij voor de hand, omdat Nederland en België dicht bij elkaar liggen. Dan is het logisch dat ook te doen in Oost-Europa. Je moet wel steeds afvragen, wat voor zin heeft het en kan het ook? Het teeltschema Beter voor Natuur en Boer is nu ondergebracht in een stichting, waarbij ook buitenlandse partijen kunnen aansluiten.”
“Waar mogelijkheden liggen, pakken we die natuurlijk. In Roemenië is Ahold Delhaize groter geworden, ook in het Oosten van Griekenland heeft Ahold Delhaize winkels, maar die hebben vaak eigen leveranciersketens, waar vaak ook mooie lokale relaties mee zijn opgebouwd. Ik was pas een hapje eten met onze citrusleverancier uit Spanje, Martinavarro. Daar werken we al meer dan 60 jaar mee samen. Gaan we onze relatie met Martinavarro dan opzeggen vanwege schaalvoordelen elders? Ik denk het niet. Het gaat ook over de langere termijn hoe je relaties opbouwt. “
“Daar liggen wel kansen om elkaar te helpen, ja.”
“Voor overzees product zijn er misschien mogelijkheden om inkoop te bundelen, maar we hechten ook aan ketens en directe relaties. Je gaat niet contracten in Nederland opzeggen, omdat je het in Polen bijvoorbeeld goedkoper kunt kopen.”
“Via AMS kopen we geen onbewerkte groente en fruit in.”
“We zullen allemaal stappen moeten zetten. Het gaat om een doelstelling voor een gemiddelde, dus als de ene teler 70 procent kan besparen, en het andere bedrijf komt niet verder dan 40 procent, dan doen we dat in overleg. Het is niet zo dat we zeggen ‘Je regelt het maar’.”