Albert Heijn verkocht in 2024 voor 16% meer biologische groenten en fruit. Voor een deel komt dat doordat het marktaandeel van de supermarktketen in Nederland steeg van 36,8% in 2023 naar 37,7% in 2024.
Albert Heijn stelt dat een groot deel van de groei van de omzet in duurzame en gezonde producten werd gehaald. Een van die groeifactoren is biologische groenten en fruit. Daarvan steeg de omzet 16% in 2024, zo maakte het concern bekend. Dat is een belangrijke groei, want de keten wil naar een biologisch omzetaandeel van 10% voor de hele AGF-afdeling in 2026. Dit betekent ook dat het marktaandeel nog flink moet groeien.
Biologische groenten zijn de voornaamste groeifactoren voor het AGF-schap van AH. Het marktaandeel groeide de laatste jaren van 9,0% in 2020 naar 11,5% in 2022 en 12,3% in 2023. Bij fruit is het biologische marktaandeel niet groter dan 3,6% in 2023.
De groei van 16% voor biologische groenten en fruit betekent niet dat het biologische marktaandeel groenten en fruit nu met procenten gelijk stijgt. De groei van biologische groenten en fruit valt samen met een omzetgroei voor heel AH en het groenten- en fruitschap. Wel lijkt de keten met 16% groei op weg om de groeidoelstellingen te halen voor biologische groenten en fruit.
Albert Heijn promoot biologisch
AH geeft al een paar jaar 10% korting op biologisch aan 900.000 premium-klanten. Voor een aantal producten is het prijsverschil tussen bio en gangbaar daarmee grotendeels verdwenen. Ook wisselt de marktleider in Nederland gangbare groentensoorten in voor een biologische variant. Voor de marktleider is dat lastig omdat grote volumes nodig zijn, omdat ook grotere actie-volumes moeten kunnen worden vastgelegd. Nieuw is ook dat AH maaltijdpakketten voorziet van biologische groenten en fruit. Dat is een snelgroeiende productgroep.
Vorig jaar noemde AH met name een sterke groei bij biologische ui en knoflook met 22%, en aardappelen met maar liefst 38%. De meest populaire biologische producten zijn bananen, gember en komkommer.