Albert Heijn heeft de nieuwe Sprank-appels vrijwel allemaal verkocht met goede resultaten in een veranderend schap.
De eerste verkoopbevindingen van Sprank zijn zeer positief. Er zijn enorm veel positieve reacties ontvangen van consumenten, stelt een woordvoerder van Albert Heijn. De eigenschappen zijn daarin bevestigd in smaak, sappig vruchtvlees en lange houdbaarheid. Een winkelmanager in het midden van het land zegt dat de nieuwe appel inderdaad verkocht wordt, maar alleen op schaal per vier stuks. Door de kleine omvang van de AH-winkel is de tas met een kilo Sprank niet in het assortiment, waardoor de aandacht van gezinnen minder groot is.
De Sprank wordt voor een hogere prijs verkocht dan Pink Lady met € 2,99 per schaal van vier. Pink Lady is te koop voor € 2,59.
Die Sprank-appelzak is voor 85% gemaakt uit suikerriet en volledig recyclebaar met het plastic. “Er wordt voortdurend gezocht naar mogelijkheden om de verpakkingen verder te verduurzamen. Alle rassen zijn in de winkels ook los gelegd verkrijgbaar”, stelt de woordvoerder.
Moderne rassen
Volgens het hoofdkantoor van Albert Heijn is het appelassortiment iets minder breed geworden dit jaar, ook onder invloed van ‘een verschuiving van smaak en toenemende vraag naar modernere rassen’. In het biologische segment is geen krimp. “We verwachten ons assortiment met biologische appels gelijk te houden met vorig jaar met Elstar, Santana, Topaz, BelleBio, Jonagold, Natyra, Royal Gala en Pink Lady. Afgelopen jaar liet bio weer een mooie groei zien.” Niet duidelijk is welke appel of welke verpakking wel uit het assortiment is. De biologische Natyra is overigens hetzelfde ras als de appel die als Sprank gangbaar wordt verkocht.
Lees ook: Grote veranderingen appelmarkt verwacht
Kort afzetseizoen
Het Nederlandse seizoen zal sneller aflopen dan andere jaren door de kleine oogst en grote vraag door de coronalockdown. “Dankzij de langdurige relaties met onze telers hebben we wel een bepaalde leveringszekerheid, maar we zullen toch eerder dan andere jaren uit het assortiment moeten gaan, tot de nieuwe oogst er weer is.”
Albert Heijn geeft de Nederlandse appelteelt een Sprank hoop https://t.co/8PmMolobo2 #appels #albertheijn #sprank pic.twitter.com/otJqiyYnoa
— Adformatie (@adformatie) November 14, 2020