Glastuinbouwverzekeraar AgriVer gaat sneeuwschadeclaims afzonderlijk beoordelen door unieke weersituatie.
Als AgriVer de sneeuwschades volgens voorwaarden zou afhandelen, zou een aanzienlijk deel van de sneeuwschademeldingen van 7 februari niet voor vergoeding in aanmerking komen. Dat zal niet gebeuren, verzekert directeur Gerard van Noordenburg. “Het is een bijzondere zaak, uniek zelfs. We zoeken uit hoe we hiermee moeten omgaan. We gaan het per situatie bekijken. Als je puur naar de voorwaarden kijkt, geldt dat je moet aantonen dan het minimaal 10 graden was in de kas, maar we kijken wel naar de situatie.”
Coulanceregeling individuele gevallen
Van Noordenburg zegt dat in individuele gevallen er sprake zal zijn van coulance. “Sneeuwschade komt bijna niet voor. Wij hebben weinig constructieschade, dan is het misschien makkelijker hiermee om te gaan, maar er zijn wel flink veel roedes beschadigd doordat veel glas is ingezakt.”
Ook zijn claims binnen gekomen van bedrijven zonder sneeuwdekking. Over die uitkomst kan Van Noordenburg niets zeggen.
Volgens de directeur is zeker geen sprake van een algehele coulanceregeling. “Wij zitten ook normaal strak in de voorwaarden, maar wij waren ook verrast door de zogenaamde storm en hierdoor het ontstaan van sneeuwdrukschades. De rapporten van onze experts komen nu binnen. We krijgen er nu een beeld van. Per schadegeval wordt individueel beoordeeld aan de hand van de specifieke situatie en de voorwaarden of de klant in aanmerking komt voor een schadevergoeding.”
AgriVer is een kleine speler op de verzekeringsmarkt voor glastuinbouw. Met voornamelijk glasschade is de totale claim ‘enkele tonnen’. Dat maakt de positie van AgriVer ook anders dan een marktleider als Achmea. Interpolis meldde al snel € 40 miljoen schade na de eerste ramingen.