Doorgaan naar artikel

Agrifirm wil fors meer winst

Apeldoorn – Agrifirm wil de nettowinst de komende jaren fors opvoeren naar circa €30 miljoen. De afgelopen jaren lag de winst steeds rond €20 miljoen terwijl het afgelopen jaar vooral vanwege herstructureringskosten de nettowinst beperkt bleef tot €3,1 miljoen.

De extra winst moet onder meer voortkomen uit een verbeterd voerbedrijf in Duitsland en groei van Nuscience, het dochterbedrijf dat premixen en speciaalvoeders maakt.

De nieuwe winstdoelstelling is onderdeel van een aangescherpte strategie met focus op de vastgestelde kernactiviteiten: mengvoer, speciaalvoer, akker- en tuinbouw en de afzet van co-producten. De Welkoop-winkels en mechanisatiebedrijf Abemec zijn geen kernactiviteit en zullen eventuele groei zelf moeten bekostigen. Agrifirm verkocht eerder de Britse co-productenactiviteiten en is het Duitse bedrijf na een serie zwakke tot slechte jaren afgebouwd, maar co-producten blijven een kernactiviteit.

De nieuwe winstdoelstelling betekent een rendement op het eigen vermogen van 7 tot 8 procent. Algemeen directeur Ton Loman denkt dat al in 2015 een forse stap gezet kan worden en in 2016 wil het bedrijf op het gewenste niveau zijn. Daarbij wordt een substantiële bijdrage van niet-ledenbedrijven verwacht, want voor het overige deel houdt Agrifirm vast aan haar doelstelling tegen zo scherp mogelijke prijs het beste product te leveren. “Specialty”-bedrijf Nuscience geldt als groeidiamant.

In 2014 bleef de winst ver achter bij de doelstelling. Het bedrijf reserveerde €11,7 miljoen voor herstructureringskosten. Er werd afgeboekt op de verkoop van de Britse co-productenactiviteiten en sluitingskosten gemaakt voor eenzelfde bedrijf in Duitsland. Daarnaast zijn in Duitsland het plantaardige bedrijf en voerbedrijf gesplitst, zodat meer marktgericht en met lagere kosten kan worden gewerkt. De koersdaling van de Oekraïense hryvnia beïnvloedde het bedrijfsresultaat met circa €1 miljoen. Nuscience heeft in Oekraïne een fabriek die los van de wisselkoers goed draaide.

Agrifirm verkocht van bijna alles meer. Het bedrijf verkocht 7,1 miljoen ton diervoeders en realiseerde met mengvoer een groei van 3 procent. Het bedrijf breidde haar marktaandeel met mengvoer, goed voor 4,2 miljoen ton, uit. Voor het lopende jaar verwacht Loman dat de afzet van co-producten nog iets daalt, terwijl Nuscience blijft groeien en op de mengvoermarkt een dalende vraag vanuit de varkenshouderij ruimschoots wordt gecompenseerd door groei in de rundveehouderij.

Hoewel de winst in 2014 lager dan gewoon uitviel, voert het bedrijf toch de uitkering aan leden op van €12,8 naar €14 miljoen. “De bijna €12 miljoen aan herstructureringskosten zijn vooral buiten de ledenbedrijven om gemaakt. Onze operationele resultaten en sterke vermogenspositie maken deze uitkering goed mogelijk”, verklaart Loman.

Share this

Afbeelding
Jan Cees Bron

redacteur ondernemen

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin