Meer online boodschappen doen heeft geen nadelig effect op agf-aankopen. Wel op de impulsgroepen snoep en koek en op de versgroepen brood, vlees en bloemen en planten.
Dat blijkt uit een onderzoek naar het koopgedrag van de voorlopers in het online boodschappen doen door marktonderzoeksbureau GfK, waarover retailvakblad Distrifood bericht. De groep van trendsetters in online boodschappen maakt 4,8% uit van alle consumenten, maar is goed voor 75% van de omzet in online boodschappen. Ze komen echter ook nog veel in fysieke supermarkten en geven aan die fysieke boodschappen nog bijna net zoveel euro’s uit als online. Opvallend echter (maar wellicht niet verrassend) is dat ze online minder snoep en koek en verse maaltijden en pizza’s kopen. Ook kopen ze online relatief minder vlees, vis en brood. Agf en kaas worden wél vaak aangeklikt, maar worden door deze trendsettende shoppers óók bij fysiek supermarktbezoek nog relatief net zo veel in het karretje gelegd.
Gevolgen voor assortiment
Het ligt volgens GfK voor de hand dat de bij deze trendsetters online goed scorende categorieën een belangrijkere plek in het online assortiment zullen krijgen. De categorieën die het online relatief minder goed doen, zullen daarentegen in de fysieke winkels wellicht meer aandacht krijgen. Agf neemt in deze een middenpositie in.
Meer kliks op aanbiedingen
Verder is opvallend dat online nog meer geld wordt besteed aan aanbiedingen dan in fysieke winkels. Van iedere € 100 die deze voorlopers online uitgeven gaat € 25,40 naar aanbiedingen, waar dat in de de stenen super € 20 is. Dit effect is over alle productcategorieën zichtbaar, maar het sterkst bij de zogeheten droge kruidenierswaren.
AH is fysiek de grootste supermarkt, maar online bij deze trendsetters nóg dominanter. Van de trendsetters in online shopt 61,2% bij AH. Jumbo trekt 34,2% van de klanten, Picnic 31,9% en Plus 10,5%. Gezien de optelsom die een eind boven de 100% uitkomt shopt een niet onaanzienlijk deel van deze online voorlopers bij meerdere supers.