De afzet van kool wordt steeds meer vraaggestuurd en het productie-areaal breidt zich uit naar Noord-Frankrijk. Dat zegt Dominiek Keersebilck, commercieel directeur van de Belgische REO Veiling.
“Wij proberen de koolketen op een hoger plan te krijgen.” REO Veiling gaat meer met contracten werken, vertelt Keersebilck op de bijeenkomst vanuit de vakbeurs Agro-Expo bij de veiling. Het thema van de beurs, die verschillende voorbereidende bedrijfsbezoeken organiseert, is ‘Kool is cool’. Die slogan past goed bij de plannen van de veiling om de koolketen te optimaliseren. “Jarenlang hebben we gewerkt aan standaardisatie. Dat trekken we nu weer uit elkaar om maatwerk te bieden”, vertelt de Keersebilck.
De afzet verandert en daarmee de vraag ook. “Tien jaar geleden exporteerden we 70 procent naar Duitsland en Frankrijk, dat is nu nog maar iets meer dan de helft. Veel meer gaat naar bestemmingen als Oost-Europa, de VS en het Verre Oosten. De verwerker in Frankrijk wil grote kolen, terwijl de Oost-Europese consument om kleine kolen vraagt. Klanten hebben hun eigen wensen en daar moeten wij aan voldoen.”
De producent ziet de noodzaak en meerwaarde hiervan in, merkt de commercieel directeur. Differentiatie gaat gepaard met meer contractvorming; afnemers willen leveringszekerheid.
Gemaksvoedsel krijgt hierbij een steeds groter rol. “Bepaalde koolsoorten, zoals witte kool, worden maar weinig gekocht in de supermarkt. Daar willen we verandering in brengen door een aantrekkelijker kleine kool aan te bieden, schoongemaakte spruiten en bloemkool in roosjes in magnetronverpakking.”
REO Veiling verwacht groei in de productie voor de versmarkt. “In Noord-Frankrijk is ruimte om te groeien, dus gaat ons areaal verschuiven.”
De uitdaging voor de koolketen is om familiare slagkracht aan schaalvergroting te koppelen zonder omzet te verliezen. “Ondernemers moeten teelttechnisch sterk zijn, maar ook goede managers zijn.”