The Greenery heeft in 2014 zijn resultaten sterk verbeterd door forse ingrepen in de organisatie. Het netto resultaat bedroeg 1,2 miljoen euro. De netto omzet daalde van 1,3 naar 1,1 miljard euro.
The Greenery heeft de operationele bedrijfskosten in 2014 met 28 miljoen euro weten te verlagen, blijkt uit het vandaag uitgekomen jaarverslag. Het nam begin 2014 afscheid van 350 medewerkers. De omzet daalde met 15 procent voornamelijk als gevolg van het vertrek van een aantal telers, eind 2013. De eerste helft van het jaar stonden de prijzen al vroeg onder zware druk vanwege het hoge volumes in heel Europa. Daarna had het Russisch handelsembargo een prijsdrukkend effect.
Met het afgeslankte bedrijf heeft The Greenery gekozen voor een versterkte retail strategie. De directe omzet aan retail partners is met 13 procent gegroeid. Daarnaast zijn de processen in de drie distributiecentra verregaand gestandaardiseerd en verbeterd. Daarmee is de leveringsbetrouwbaarheid naar retail klanten verhoogd naar 99 procent. Het direct verladen bij gekwalificeerde telerslocaties is in 2014 met 2 procent gegroeid.
Zelfde volume, nieuwe markten
Voor 2015 verwacht The Greenery geen verdere daling van het beschikbare productvolume. Het streeft hiermee verdere groei te realiseren in de Europese retail markt door middel van intensivering van de ketensamenwerking. De focus blijft gericht op Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Door het wegvallen van de Russische markt wordt intensiever gezocht naar nieuwe markten, waaronder China. In 2014 leverde The Greenery al 247 ton peren aan China.