De verduurzaming in de land- en tuinbouw is niet gebaat bij de Greenpeace-campagne om supermarkten te dwingen pesticidenvrije producten te verkopen.
Dat zegt Joris Baecke, portefeuillehouder plantgezondheid bij LTO Nederland. “De actie bijensterfte van Greenpeace werkt contraproductief”, aldus Baecke.
Hij vraagt zich af of de bij, of de biodiversiteit in het algemeen gebaat is bij de actie van Greenpeace. Baecke zegt geen enkele overleg uit de weg te gaan waarbij de inzet is te komen tot een duurzamere productie door de agrarische sector. “Als we nog scherper aan de wind kunnen zeilen, zullen we dat doen. Hij zegt dat de verbanden die Greenpeace legt wetenschappelijk niet of onvoldoende worden ondersteund. “Onze telers oogsten internationaal lof als het om kennis en innovatie gaat. Vanuit die voorloperpositie willen we doorontwikkelen naar lagere emissies en minder afhankelijkheid van (chemische) middelen.”
Greenpeace wil dat supermarkten Albert Heijn, Lidl en Jumbo hun leveranciers dwingen pesticidenvrije producten te leveren. Supermarkten zouden een zwarte lijst moeten hanteren van middelen die niet in de productieketen mogen worden gebruikt en waarop alle middelen staan die schadelijk zijn voor bijen en andere nuttige organismen. Ook middelen die de waterkwaliteit aantasten, kankerverwekkend of hormoonverstorend zijn of effect hebben op erfelijke eigenschappen of vruchtbaarheid moeten op de lijst komen, volgens Greenpeace. Tegelijk wil de actiegroep dat biologische producten meer ruimte krijgen in de supermarkt.