De Autoriteit Consument en Markt (ACM) laat de positie van telers en boeren op de markt opnieuw onderzoeken. Het onderzoek moet inzicht geven in de opbrengst van verduurzaming. Telers worden opgeroepen om deel te nemen.
Wageningen Social & Economic Research (WSER) en Geelen Consultancy voeren voor de vierde keer het onderzoek Agro-Nutri Monitor uit. ACM is de opdrachtgever. Die gebruikt de uitkomsten om aanbevelingen te doen aan het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) om de agrarische markten te verbeteren. Land- en tuinbouworganisatie LTO ondersteunt dit onderzoek samen met akkerbouwvakbond NAV, Productenorganisatie Varkenshouderij (POV), belangenbehartiger Biohuis, sluitkooltelersorganisatie Rodeko en telersvereniging Fossa Eugenia.
In voorgaande Agro-Nutri Monitoren werd steeds de margeverdeling berekend in de ketens voor tomaat, peer en witte kool. Nu zijn deels andere producten gekozen. Of er opnieuw zo’n analyse op de marges wordt uitgevoerd is niet bekend.
Peiling ervaringen met PlanetProof
Het onderzoek is bedoeld om de positie van agrarische ondernemers in de keten te verbeteren en knelpunten rondom duurzaamheidskenmerken in kaart te brengen. Zo wordt PlanetProof-telers gevraagd naar hun ervaringen met het keurmerk en de positie in de markt. Dat is wel saillant, omdat de meerprijs voor PlanetProof is uitgesteld.
De agrarische producten melk, varkensvlees, tafelaardappelen en tomaten komen dit jaar weer aan bod. Appels en vollegrondsgroenten, met name sperziebonen, zijn nieuw in deze vierde monitor. Verder is nieuw dat verwerkte producten zoals kaas, appelsap en geconserveerde groenten aan bod komen. Ook veevoer in de dierlijke productieketens is opgenomen in deze Agro-Nutri Monitor.