Werken is in de 21ste eeuw flexibeler en flexibeler geworden. En geen branche die daar dikker in zit dan de uitzendbranche. Maar maatschappelijk heeft flex de wind niet meer mee. En ook ABU-directeur Jurriën Koops fronst de wenkbrauwen bij een ongebreidelde groei van flex. Zeker als dat neerkomt op permanente tijdelijkheid.
Jurriën Koops en zijn achterban aanspreken op alle uitwassen die er plaatsvinden in de uitzendwereld, dat is evident zinloos. Knoops heeft hier gezegd dat de ABU zich verantwoordelijk voelt voor de kwaliteit in de branche. Ook al zijn er uitwassen die niet door onze leden komen. De Algemene Bond Uitzendondernemingen heeft namelijk ‘maar’ 520 leden, terwijl er volgens cijfers van de Kamer van Koophandel 15.000 bedrijven zijn die uitzenden van tijdelijke werknemers als hoofdactiviteit hebben. En nog eens 40.000 bedrijfjes die dat doen als nevenactiviteit. En tussen al dat koren zit ook heel veel kaf. Koops spreekt van een gouden branche met een zwart randje. En hij is dan ook voorstander van certificering van alle uitzendbureaus.