Met een recordaantal van 800 bezoekers en 100 standhouders groeit de Aardbeiendag bijna uit zijn jasje. Ook de internationale belangstelling groeit.
Zo’n 30 buitenlandse deelnemers volgden op de 21e editie van de Aardbeiendag vorige week in Den Bosch het uitgebreide lezingenprogramma via een Engelse tolk, ingehuurd door de organisatie. “Vorig jaar hoorden we van diverse kanten dat ook buitenlandse telers belangstelling hadden om de lezingen te volgen”, zegt Henny van Gurp, netwerkcoördinator zachtfruit bij Glastuinbouw Nederland. Glastuinbouw Nederland organiseert dit aardbeienevent samen met Delphy en ZLTO. “Daar wilden we op inspringen, waardoor deze editie van de Aardbeiendag – van oudsher een echt Nederlands evenement – een internationaal tintje kreeg.”
Focus blijft op Nederlandse telers
Van Gurp benadrukt dat de dag desondanks vooral een Nederlands karakter zal houden. “Richting de toekomst blijft de focus liggen op de Nederlandse aardbeienteelt en zullen de lezingen primair in het Nederlands worden gegeven. Nederlandse telers zijn en blijven onze belangrijkste doelgroep.”
Belang van event groeit
Die Nederlandse telers wisten de Aardbeiendag dit jaar in groten getale te vinden: de teller van het aantal bezoekers kwam uit op ruim 800. Dit waren er zo’n 25 meer dan vorig jaar. “Vóór corona trokken we gemiddeld zo’n 500 tot 600 bezoekers, na de pandemie is dit aantal fors toegenomen. Dat geeft wel aan dat het belang van het evenement groeit, telers en standhouders hechten steeds meer waarde aan deze dag. En dat horen we ook terug. Men ziet de Aardbeiendag als hét evenement van het jaar. Een teler verwoordde het heel treffend. Hij zei: ‘de Aardbeiendag is voor mij de agenda voor het nieuwe jaar, alle actualiteiten in de sector komen hier voorbij’.”
Volgens Van Gurp zal voorlopig dan ook niet worden gesleuteld aan de formule van de dag. “Wel zitten we met zo’n 100 standhouders aan de limiet qua ruimte in Congrescentrum 1931 in Den Bosch. Maar het is de vraag of we nog verder wíllen groeien. Alle partijen die ertoe doen binnen de Nederlandse aardbeiensector zijn namelijk aanwezig. Kwaliteit is voor ons belangrijker dan kwantiteit.”
Uitdagingen en innovaties
Inhoudelijk maakte de Aardbeiendag duidelijk dat energie, plantgezondheid en arbeid met stip de grootste uitdagingen vormen voor de sector. Maar dat er ook volop wordt gewerkt aan innovaties om deze het hoofd te bieden. In de presentaties was onder meer aandacht voor de rol die groene middelen hierin kunnen vervullen binnen een IPM-aanpak, op welke manier ontvochtiging en energiebesparing bedrijven kunnen helpen om energieneutraal te gaan werken en hoe een doorteelt met doordragers de teelt naar een hoger plan kan tillen.
Marktpositie sterk, maar actie geboden
Er was ook aandacht voor de markt. Wilco van den Berg van GroentenFruit Huis meldde dat jongvolwassenen een kwart minder aardbeien kopen dan oudere generaties. Wat dit betreft is actie dus geboden. En die gaat er ook komen, in de vorm van een EU-promotiecampagne voor zachtfruit (waaronder aardbei). Tegelijkertijd kwam naar voren dat Nederlandse aardbeientelers een sterke internationale marktpositie hebben. Volgens Cindy van Rijswick van Rabobank blijft de vraag naar aardbeien groot en boekt de Nederlandse sector forse winst als het gaat om een consistente kwaliteit en smaak, maar groeit het Europese aardbeienaanbod nauwelijks