Een vracht aardbeien strandde op Nieuwjaarsdag in Dover in een verder soepel verlopen exportweekend onder brexit-regels.
Transporteurs en bedrijven merken nog weinig van de nieuwe douaneformaliteiten tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie. Dat komt vooral omdat het in het weekend na de jaarwisseling nog heel erg rustig is in het vrachtverkeer, zegt brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN).
Primeur voor aardbeien
Vrijdag, een uur na oud en nieuw in Dover, was een Belgische vrachtwagen met aardbeien wel het eerste slachtoffer van de nieuwe invoereisen. De Poolse chauffeur had voor de Belgische (of mogelijk Nederlandse aardbeien) niet de juiste papieren, omdat de chauffeur vertraagd was. De chauffeur stond volgens de Sunday Times vele uren te wachten bij een gesloten douanekantoor in Dover. Het is waarschijnlijk dat de papieren alsnog in orde zijn gemaakt. De koelketen van aardbeien is kwetsbaar.
Veel minder transportbeweging
Op Nieuwjaarsdag meldden circa 800 vrachtwagens zich bij douanediensten in Dover of Folkestone, veel minder dan de normale 10.000 vrachtwagens. Veel van de ladingen betrof versproduct. De Sunday Times sprak twee chauffeurs met groentenladingen in Dover die zonder problemen de oversteek maakten.
Als de brexit problemen zou opleveren wordt dat pas vanaf maandag4 januari duidelijk, want dan zal waarschijnlijk weer sprake zijn van een normale drukte, stelt brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN). Ook evofenedex, behartiger van de handels- en logistieke belangen van 15.000 bedrijven in Nederland, heeft van de eigen achterban nog geen signalen gekregen over bijvoorbeeld vertragingen.
Rotterdam
Het Havenbedrijf Rotterdam en Rijkswaterstaat gaven vrijdag al aan dat de eerste dag waarop weer douaneformaliteiten golden voor goederenvervoer tussen beide landen, rustig was verlopen in de havens van Rotterdam en IJmuiden. Eventuele verkeersopstoppingen nabij ferryterminals waren uitgebleven. Ook was het zeer rustig op de speciale brexit-bufferparkeerlocaties voor vrachtwagenchauffeurs die hun papieren nog niet op orde hebben. Dat gold ook voor Dover.