Hoe gaat 2021 markttechnisch gezien de boeken in? Goed in het voorjaar, met veel getob in de zomer, en wellicht redelijk in het najaar. Vooral voor telers in de open lucht was het alweer tegenvallend. Telers met stookteelten konden profiteren van het matige weer, nog wel.
Corona heeft bedrijfseconomisch gezien veel schade teweeggebracht, vooral in 2020. Maar zoals iedere gebeurtenis naast verliezers ook winnaars telt, was dat ook nu het geval. De consument mocht de deur niet uit, was gedwongen thuis te eten, en aangewezen op de retail als het enige verkoopkanaal. De horeca en foodservice hadden het nakijken. Dat bezorgde retail een stevige volumegroei, voor aardbei tot en met september 2020 oplopend tot 15%. Deze voorsprong is dit jaar niet overeind gebleven, niet voor zachtfruit en niet voor aardbeien. Dit valt af te leiden uit IRI-data: de omzet van onbewerkt fruit tot en met afgelopen september is met 1% gekrompen, bij hogere prijzen in 2021. Want de winkelprijs voor aardbeien lag in het coronajaar 2020 – ondanks die gestegen vraag – op bijna elk moment (flink) lager of was hoogstens gelijk aan de prijs in 2021. Pas sinds half september is er sprake van een omslag, met prijzen die in 2021 juist lager zijn dan in 2020.